Nå kan du kontakte helsestasjonen digitalt

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 15.09.2021
Det skal bli enklere å kontakte helsestasjonen og skolehelsetjenesten i Randaberg. Fra tirsdag 21. september kan brukerne kontakte helsesykepleier eller jordmor digitalt via helsenorge.no.

På siden helsenorge.no kan innbyggerne kommunisere med helsestasjonen og skolehelsetjenesten på nett. Her får de oversikt over avtaler med helsestasjon- og skolehelsetjenesten, samt får tilgang til relevant informasjon.

— På din digitale helsestasjon vil du kunne sende meldinger trygt til helsetjenesten hele døgnet, og trenger ikke bruke tid på å vente i telefonen, sier Anne Liv Bjordal, helsesykepleier i Helse og velferd i Randaberg kommune (bildet under).

Med den nye digitale løsningen vil det være lettere å varsle om avtaler, og gi større forutsigbarhet hvis det blir forsinkelser eller du må avbestille en avtale på grunn av sykdom.

— I Randaberg vil dette gjelde våre tjenester på helsestasjonen 0-5 år, skolehelsetjenesten, helsestasjon for ungdom og svangerskapstjenesten, sier Anne Liv Bjordal.

For å kunne bruke kalender og melding må du som innbygger være digitalt aktiv på helsenorge.no. Det vil si at du må ha logget inn på helsenorge.no, akseptert bruksvilkårene og samtykket til å kommunisere med dine helsekontakter via nettstedet.

Du kan se avtaler og skrive meldinger til helsestasjonen
— Du kan se avtaler barnet ditt har på helsestasjonen eller i skolehelsetjenesten, se avtaler du har med jordmortjenesten eller avbestille avtalen hvis tidspunktet ikke passer. Når barnet eller du får en time, vil du motta et varsel på e-post eller SMS, sier Anne Liv Bjordal.

— Husk at du gjennom å ta i bruk digitale helsetjenester, også er med på å redusere smittefaren og øke effektiviteten i helsetjenestene.

Les mer på helsenorge: Helsestasjonstjenester på Helsenorge

Bildet: Anne Liv Bjordal, helsesykepleier i Randaberg kommune.