Meld fra til Mattilsynet om døde fugler

Av: Kommunikasjon
Publisert: 18.03.2022
Mattilsynet følger nøye med på status for fugleinfluensaen i Rogaland. Snart starter vårtrekket - og mulig smitte med trekkfuglene.

Mattilsynet sier at det er helt avgjørende å kartlegge døde fugler, — for å kunne vurdere om fjørfe fremdeles må holdes inne og om portforbudet kan oppheves.

Ta kontakt med Mattilsynet, dersom dere finner/ mottar sjuke eller døde fugler av disse artene:

• andefugler (ender, gjess og svaner)
  • måkefugler
  • vadere
  • rovfugler (spesielt ørn og musvåk)
  • åtseletere (kråkefuglar)

Varsling om syke eller døde fugler
Ta kontakt med Mattilsynet på telefon 22 40 00 00, eller bruk «Varsle oss»-knappen øverst på
www.mattilsynet.no.

Oppfølging fra Mattilsynet
Mattilsynet vil vurdere om fuglene skal undersøkes for smitte. Fugler som er døde av ytre skader, er avmagra eller rotne, er i utgangspunktet ikke aktuelle å undersøke for fugleinfluensa.

Annen informasjon

• Det er svært sjelden at mennesker blir smittet av fugleinfluensa. Generell smittefare tilsier uansett at en bør unngå å komme i fysisk kontakt med syke og/eller døde fugler. Bruk derfor hansker, og legg fuglen i en plastpose. Vask hendene godt etterpå.
  • Portforbudet for fjørfe gjelder fremdeles i de 15 kommunene i Rogaland som er definert som høyrisikoområde for fugleinfluensa (Kvitsøy, Randaberg, Sandnes, Sola, Stavanger, Klepp, Time, Gjesdal, Hjelmeland, Strand, Bjerkreim, Lund, Sokndal, Eigersund og Hå).
  • Portforbudet blir vurdert fortløpende. Ny status blir publisert før påske.