Mekjarvik blir ny anløpshavn for cruiseskip

Av: Kommunikasjon
Publisert: 22.04.2022
12 cruiseskip kommer til Mekjarvik i sommer. Første anløp er torsdag 19. mai.

— Anløpene til kaianlegget i Mekjarvik gjelder foreløpig kun for denne sommeren, for å avlaste skipstrafikken i indre havn i Stavanger, opplyser Jan-Kåre Ruud, beredskapsansvarlig i Randaberg kommune.

Ifølge en oversikt fra Stavangerregionen Havn IKS viser cruiselisten i år totalt 229 anløp, med en samlet passasjerkapasitet på cirka 620 000. 12 av disse anløpene er booket til dypvannskaien i Mekjarvik.

Per i dag er disse anløpene registrert til Mekjarvik:

• 19. mai: Aidaprima (kl. 08-20). Kapasitet: 3 300 passasjerer. Mannskap: 900
  • 16. juni: Rotterdam (kl. 08-15). Kapasitet: 4 173 passasjerer (maksimalt). Mannskap: 1 053
  • 5. juli: MSC Poesia (kl. 08-18). Kapasitet: 3 605 passasjerer. Mannskap: 987
  • 6. juli: Aidaperla (kl. 10-19). Kapasitet: 4 350 passasjerer. Mannskap: 900
  • 14. juli: Rotterdam (kl. 08-15). Kapasitet: 4 173 passasjerer (maksimalt). Mannskap: 1 053

Nettsiden til Stavangerregionen Havn IKS viser kun anløp for de to første månedene i år. Vi har derfor bare oversikt over de fem første anløpene. Listen oppdateres fortløpende.

Bildet: Svein Thelin Knutsen fra Rogaland brann og redning deltok under gjennomgangen av ROS-analysen i Randaberg torsdag, her i samtale med beredskapsleder Jan-Kåre Ruud i Randaberg kommune.

Det planlegges godt
— Det er jobbet godt med planleggingen av cruiseanløp til Mekjarvik, sammen med blant annet agenter og turoperatører, sier havnedirektør Magne Fjell i Stavangerregionen Havn IKS.

Havnedirektøren deltok torsdag 21. april i et møte for å vurdere risikoer og sårbarheter (en såkalt ROS-analyse) i forbindelse med de planlagte cruiseanløpene til Randaberg.

På møtet på kommunehuset i Randaberg deltok representanter fra Randaberg kommune, Stavangerregionen Havn, Kystverket, Rogaland brann og redning, ambulansetjenesten i Helse Stavanger, Stavanger kommune, Sandnes Havn og Securitas.

Gjennomgangen av ROS-analysen ble ledet av konsulenter fra rådgivningsselskapet Proactima. Analysen skal være klar i god tid før det første skipet legger til kai i Mekjarvik i mai.

Bildet: Rune Sjursen og Kaja Heldal Trovåg fra Proactima ledet gjennomgangen av ROS-analysen.

Cruiseturistene ønskes velkommen til Randaberg
— Randaberg kommune ønsker cruiseturistene hjertelig velkommen. Det viktigste for oss blir å ta imot cruiseturistene på en god måte, og forhåpentligvis få vist fram den grønne landsbyen fra vår beste side, sier Tonje Kvammen Doolan, kommunalsjef for Samfunn og kultur.

Hun forteller at de internt i kommunen vil jobbe videre for å se på hvordan de kan få lokket turistene til å ta en kortere eller lengre stopp i Randaberg.

— Selv om disse anløpene foreløpig kun gjelder for i sommer, ønsker vi å se potensialet i dette. Vi vet ikke om det blir en langsiktig ordning med faste båtanløp i Randaberg, men vi ønsker skipene velkommen og er beredt til å se hvilken mulighet dette kan gi oss videre, avslutter kommunedirektør Tone M Haugen.