Boliger på Grødem (illustrasjonsfoto).

Matrikkel og grunnbok stenges for oppdatering i slutten av 2023

Av: Kommunikasjon
Publisert: 20.11.2023
Fra 1. januar 2024 blir tre fylker til sju, og én kommune deles i to. For å håndtere de mange endringene i matrikkelen og grunnboken før nyttårsaften, vil systemene være stengt for oppdateringer i noen få arbeidsdager i desember 2023.

Matrikkelen stenges for oppdatering for alle landets kommuner i åtte virkedager, fra 15. desember 2023 kl. 18.00 til utløpet av 1. januar 2024.

Grunnboken blir stengt for oppdatering fra 29. desember 2023 kl. 20.00 til utløpet av 1. januar 2024.

Store datamengder

Stengingen av matrikkel og grunnbok i desember 2023 skal sikre at 50 millioner dataendringer er på plass fra 1. januar 2024.

I hele den stengte perioden er dataene i matrikkel og grunnbok tilgjengelig i Kartverkets innsynstjenester, men med data fra frystidspunktet. Dette gjelder matrikkel, grunnbok og visningstjenesten Seeiendom.

Endringer 1. januar 2024

Litt over to millioner innbyggere blir berørt når 114 av landets kommuner får nye kommunenummer fra 1. januar 2024. Alle disse endringene skal ivaretas i matrikkel og grunnbok.

Fakta
  • Matrikkelen er nasjonalt eiendomsregister, med informasjon om eiendomsgrenser, areal, bygninger, boliger og adresser.
  • Grunnboka inneholder opplysninger om tinglyste rettigheter i eiendommer.

Fra 1. januar 2024 blir det gjennomført deling av tre fylker og en kommune.

Fylkene som deles:

• Viken - deles til Østfold, Akershus og Buskerud
  • Vestfold og Telemark - deles til Vestfold og Telemark
  • Troms og Finnmark - deles til Troms og Finnmark

Kommune som deles:

• Ålesund - deles til Ålesund og Haram

Les mer om kommune- og fylkesendringene 2024.

Vær tidlig ute om du skal endre eiendommen din

Ingen av landets kommuner kan gjøre registreringer i matrikkelen i perioden den er stengt. Det er derfor ikke mulig å endre eksisterende eller etablere nye eiendommer, adresser eller bygninger.