Magisk øyeblikk mellom kordeltakere og frivillig Tonje Brimsøe Vik, som til daglig er sykepleier ved Solbakken sykehjem.

Magiske øyeblikk med DeKOR

Av: Kommunikasjon
Publisert: 29.01.2024
I september i fjor startet demenskoret DeKOR opp i Randaberg. Siden da har initiativtakerne til koret, Elisabeth Moe og Torleif Kvitno, opplevd mange magiske øyeblikk.

Bakgrunnen for at koret startet opp i Randaberg var todelt.

— Først fortalte lovgivningen oss at kommunene er pålagt å gi gode tjenester til demensrammede og deres pårørende. Deretter fikk vi inspirasjon til å starte opp et kor i Randaberg etter å ha sett demenskoret på NRK, forteller Elisabeth Moe, fagutvikler i Helse og velferd, og Torleif Kvitno, kulturskolens rektor.

— Da demenskoret på NRK ble allemannseie og en suksess, gjorde dette det naturlig for oss å fortsette innsatsen. I Randaberg var det bare å smi mens jernet var varmt. Musikkterapi har i flere år vært en del av våre tiltak. Vi hadde allerede mye godt verktøy i boks, derfor turte vi å satse og starte opp, sier de to, ett år etter at planene om et demenskor ble startet opp.

Demensvennlige Randaberg
Siden 2016 har Randaberg kommune vært et demensvennlig samfunn.

— I 2018 kom vi på andreplass blant alle kommunene i landet, samtidig som det har vært musikkterapi og Tirsdagsmusikk helt tilbake til 90-tallet, sier Elisabeth Moe, som de siste 10-15 årene selv har vært sentral i det meste av demensarbeidet som er gjort i kommunen. Blant annet mottok hun Demensprisen i Rogaland i september 2019.

Hvorfor navnet DeKOR?
— Navnet bruker vi for å tone ned demens, og i stedet ha mer søkelys på kor. Dette skulle ikke være et demenskor alene, for da blir det oppmerksomhet rundt diagnoser, noe vi ikke ønsker, sier Torleif Kvitno.

Her kan du se film fra øvelsene til DeKOR, møte pårørende Solveig Hjelle og de to korlederne, Merethe Rage Aasvold og Kristine Helgeland Mosdøl:

40 personer er tilknyttet koret

DeKOR har 22 faste medlemmer. Det eldste medlemmet er 100 år, den yngste er under 70 år. I tillegg deltar 5 ansatte i kommunen fast rundt koret, sammen med 8 frivillige og cirka 15 pårørende.

Dette betyr at det totalt er rundt 40 mennesker som møtes i forbindelse med koret sine øvinger, hver tirsdag på Frivillighetens hus.

Koret ledes av musikkterapeut Kristine Helgeland Mosdøl og sangpedagog Merethe Rage Aasvold fra Randaberg kulturskole. De har hver 15 prosent fast stilling tilknyttet koret.

DeKOR får også støtte fra Helsedirektoratet, til samtalegrupper for pårørende. — Vi mottar 8 000 kroner to ganger i året for å lage kos rundt disse samtalegruppene. Uten disse øremerkede midlene, og uten den frivillige innsatsen, hadde vi faktisk ikke klart dette. Da hadde vi ikke lenger hatt noe kor, sier Elisabeth Moe og Torleif Kvitno.

— Utfordringen framover blir å ta vare på og pleie de frivillige, slik at de ikke brenner seg ut. For selv om det aldri er så kjekt, så er det travelt med øvelse og samling hver tirsdag.

Bildet: Møteplassen. Til venstre i forkant står korleder og musikkterapeut Kristine Helgeland Mosdøl, i midten foran er korleder og sangpedagog Merethe Rage Aasvold.

Har blitt en ny møteplass
Koret har blitt et nytt fellesskap og en god møteplass for deltakerne, etter at de har mistet flere tidligere fellesskap i forbindelse med sykdom og demensdiagnose.

— Medlemmene i koret kjenner hverandre igjen og de viser omsorg for hverandre. Deltakerne er ikke lenger bare personer som sitter og mottar, og er en byrde. Tirsdagssamlingene blir som et friminutt, uten at vi trenger å tenke og vurdere. Det er mange magiske øyeblikk, mellom kordeltakere, frivillige og pårørende som er med og rundt koret. Samtidig ler vi mye og har det skøy under korøvingene og i samtalene etterpå, sier Elisabeth Moe og Torleif Kvitno.

— Det er bare så fantastisk det som skjer før, under og etter øvingene på Frivillighetens hus.

Koret er kommet for å bli
— DeKOR skal vokse videre. Vi har lagt de steinene vi skal, og koret er solid forankret i alle ledd i kommunen, mener Torleif Kvitno.

Elisabeth Moe er enig: — Demenskoret har fått en form og har en framtid i Randaberg. DeKOR er kommet for å bli, for evig og alltid, vi har ikke råd til å la være.

Så langt er det kun én ting Elisabeth Moe angrer på: — Hvorfor har vi ikke startet et slikt kor for lenge siden!

Snart kan du se og oppleve koret for første gang
I desember i fjor opptrådte DeKOR for frivillige og pårørende under koret sin julefest på Vardheim.

Tirsdag 23. april kl. 18 er DeKOR klar for sin første offisielle opptreden, sammen med forfatter Liv Holmen på Varen kulturscene.

Liv Holmen har skrevet bok om sin yngre skuespillersøster Kjersti og hennes demenssykdom. I boken skildres mennesket og scenekunstneren Kjersti Holmen gjennom små dikt og refleksjoner, og det åpnes opp om de tøffe årene om Alzheimer sykdom og det å være pårørende.

Forestillingen på Varen er et samarbeid mellom Randaberg demensforening, Randaberg folkebibliotek og kulturskolen i Randaberg.

I filmen nederst på siden forteller Elisabeth Moe og Torleif Kvitno mer om planene og arbeidet til DeKOR.

Korets gode hjelpere:
  • Korledere: Kristine Helgeland Mosdøl og Merethe Rage Aasvold.
  • Frivillige: Berit Immerstein, Arnfinn Immerstein, Lotte Moe Larsen, Kjersti Steinnes, Tove Brattås, Tonje Brimsøe Vik, Annette Bjaanes, Lise Stensland og Elisabeth Voll.
  • Fagfolk og ansatte i kommunen: Mette Bjørnø, Eva Tunge Karlsen, Caroline Viste, Torleif Kvitno og Elisabeth Moe.