Lokale koronatiltak oppheves - anbefalingene gjelder fortsatt

Publisert: 15.12.2020
De siste ukers gode smitteverninnsats gjør at den lokale forskriften med lokale koronatiltak i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg oppheves fra og med torsdag 17. desember.

Usikker smittesituasjon de neste ukene og i jula gjør likevel at tiltakene fortsatt anbefales og bør følges.

- Du som innbygger fortjener en stor takk fordi du de siste ukene har bidratt til en bedre smittesituasjon på Nord-Jæren. Igjen har vi klart å stå sammen. Men husk at nasjonale retningslinjer og råd fortsatt gjelder. Situasjonen kan endre seg fort. Selv om forskriften opphører, anbefaler kommunene at tiltakene følges. Vi må også de neste ukene og gjennom jula være forsiktige, sier ordførerne Kari Nessa Nordtun, Stanley Wirak, Tom Henning Slethei og Jarle Bø.

Ett unntak
I samråd med kommunenes smittevernoverleger og Folkehelseinstituttet (FHI) oppheves de lokale tiltakene i forskriften fra 10. november, med ett unntak: Fra og med torsdag 17. desember gjelder fortsatt meldeplikt til kommunen for arrangementer med over 20 personer. Dette tiltaket videreføres fordi smittevernlegene følger nøye med på utviklingen fra dag til dag.

Dersom smitten igjen skulle øke, kan lokale tiltak bli innført igjen. Reiseaktivitet i julen kan føre til økt smittepress, så pass på og oppsøk testing ved symptomer, sier de fire ordførerne.

Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommuner anbefaler derfor fortsatt:

• Unngå bruk av kollektivtransport
  • Bruk munnbind i kollektivtransport når det ikke er mulig å overholde avstandskrav
  • Bruk av munnbind ved besøk på syke- og aldershjem
  • Størst mulig bruk av hjemmekontor

Når forbudet mot idretts- og fritidsaktiviteter for voksne, i grupper med flere enn ti personer, oppheves, er det svært viktig at avstandskravet på minst én meter fortsatt overholdes ved slike aktiviteter.

Selv om vi fortsatt skal holde oss mest mulig hjemme for å begrense spredningen av koronaviruset, er det fortsatt mulig å leve gode og innholdsrike liv innenfor de nasjonale og lokale begrensningene som gjelder til enhver tid.

Så lenge smittevernreglene følges, kan du fortsatt gå ut for å julehandle, gå på restaurant eller kafé og delta på fritids- eller kulturaktiviteter. Men husk å holde avstand til andre!

Fortsatt gjelder selvfølgelige nasjonale regler og råd
De aller viktigste rådene for å hindre økt smittespredning er fortsatt:

• Hold avstand!
  • Hold hendene rene!
  • Hold deg hjemme hvis du er syk!
  • Hold nede antall personer du møter!