Mathilde Fjelldal og Svein Inge Wiig jobber sammen med Morten Gundersen i jakten på boliger i Randaberg.

Jakter fortsatt boliger

Av: Kommunikasjon
Publisert: 03.06.2022
Nesten 80 flyktninger skal bosettes i Randaberg før sommerferien. Om noen dager kan tallet være et annet. Nesten alle har fått tak over hodet, men over sommeren er behovet stort for flere boliger.

Totalt skal 155 mennesker bosettes i Randaberg.

— Vet du noe om at du kan ha ledig bolig nå elleri løpet av året, vi trenger å høre fra deg, insisterer Morten Gundersen, boligansvarlig i Bygg og eiendom.

Mange ungdommer

Rundt 29 mennesker har så langt bosatt seg i Randaberg. Det er fortsatt mange kvinner med barn som kommer fra Ukraina, i tillegg til at det kommer en del 16-åringer og noen eldre mennesker, den eldste er i 80-åra. De kommer fra mottak fra hele landet. Det er også to andre familier fra andre land som bosettes i kommunen.

Monica Svendsen ved NAV Randaberg-Kvitsøy understreker at tallene kan forandre seg, fra dag til dag kan det være en ny anmodning fra myndighetene om bosetting.

— Så langt er det bare tre barnehagebarn som skal hit, men det kommer svært mange skolebarn. Disse begynner rett i introbasen på Grødem skole etter få dager, forteller Monica Svendsen.

Det er mye logistikk som skal på plass når man bosettes i en kommune, i tillegg til at det er oppfølging og veiledning på økonomi.

— De klarer mye selv, men får veiledning på økonomi. Og vi følger opp innhold i introduksjonsprogrammet, forteller Svendsen.

Trenger alle typer boliger

Bygg og eiendom sjekker Finn.no for å finne flere boliger. Noen av disse boligene er godkjent for varig opphold, mens andre krever bruksendring. Det kan alltids være en god ide å få bruksendret boligen sin, da det hjelper med å gjøre boligen sikker og vedlikeholde brannkrav.

— Noen må kanskje gjøre en litt ekstra jobb for bruksendring, som for eksempel å bytte til store nok vindu for rømningsvei, men det er en god løsning på sikt, forteller Morten Gundersen.

De leter etter alle typer leiligheter, det er behov for både hybler og familieboliger.

Skjema for boligutleie

— Har du en leilighet som du vet blir ledig i løpet av året, gi beskjed nå. Da kan vi uansett begynne med kartlegging, sier Gundersen.

Tidligere sak om bruksendring