Influensavaksinering høsten 2020

Publisert: 19.10.2020
Høsten nærmer seg, og med den årets vaksine mot sesonginfluensa. Du bør ta vaksinen hvis du er 65 år eller eldre, er gravid eller har en kronisk sykdom.

I de senere år har influensautbruddet startet rundt juletider, med en topp enten ved nyttår eller rundt vinterferien.

- Det er derfor svært viktig at så mange som mulig er vaksinert før jul. Samtidig må vi unngå at vaksineringen starter for tidlig, da immuniteten etter influensavaksine reduseres gradvis, opplyser kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

Du kan lese mer om influensavaksine på helsenorge.no sin hjemmeside.

Vaksiner er forbeholdt målgruppene fram til 1. desember

Vaksinene til målgruppene vil bli sendt ut fra Folkehelseinstituttet i oktober og november. Disse vaksinene skal kun gå til målgruppene (se listen under).

- Utfordringen er begrenset antall vaksiner. Det er derfor bare risikogruppene som i første runde får tilbud innen 1. desember. Målet er å dekke opp risikogruppene før alle andre, sier Ole Bernt Lenning.

Vaksinering av andre grupper må vente

Mange virksomheter i offentlig og privat sektor har hatt et ønske om å vaksinere sine ansatte mot influensa denne sesongen, blant annet for å redusere sykefraværet.

- Dette er forståelig, men i år må vaksinering av ansatte som ikke er i målgruppene avvente lagerbeholdningen på apotekene etter 1. desember. Helsedirektoratet har gitt en faglig anbefaling om at leger og farmasøyter kun skal gi influensavaksine til personer i målgruppene i denne perioden, sier Ole Bernt Lenning.

Bestill time for vaksinering via fastlegen

Fastlegene oppfordres til å i størst mulig grad vaksinere risikopasientene når de er inne for vanlige konsultasjoner, for å redusere ekstra besøk på fastlegekontorene.

Apotekene kan sette influensavaksine

Fra og med i høst kan farmasøyter i apotek sette influensavaksine uten at pasienten må innom lege. Vaksinasjon i apotek omfattes ikke av vaksinasjonsprogrammet. Pasienten må derfor betale dette selv.

Målgruppen - disse bør ta influensavaksinen

For noen kan influensa være farlig. Mest utsatte er de som har nådd en viss alder, har en kronisk grunnsykdom eller en tilstand som gjør at kroppen ikke tåler influensasykdom så godt.

Influensavaksine anbefales spesielt for:
  • Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko.
  • Beboere i omsorgsboliger og sykehjem.
  • Alle fra fylte 65 år.

Barn og voksne med:

• Diabetes type 1 og 2.
  • Kronisk lungesykdom (inkludert astma), hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk), leversvikt eller nyresvikt.
  • Kronisk nevrologisk sykdom eller skade.
  • Nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (for eksempel kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer).
  • Svært alvorlig fedme (KMI over 40).
  • Annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege.

I tillegg anbefales influensavaksine til:

• Helsepersonell som har pasientkontakt.
  • Personer som bor sammen med immunsupprimerte pasienter.
  • Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser.

Influensavaksine beskytter ikke mot covid-19

Influensavaksinen reduserer risikoen for alvorlig influensasykdom, men har ingen effekt mot covid-19. Risikogruppene for influensa og covid-19 er delvis overlappende. Det er ikke mulig å skille kliniske tegn på de to sykdommene. Det er også mulig å være smittet med begge virus samtidig.

De generelle smittevernrådene mot covid-19 har effekt mot influensasmitte. Og dersom disse enkle rådene følges, vil det kunne bidra til en mer moderat influensasesong.