Hva kan arbeidsgivere gjøre for å ansette flyktninger fra Ukraina?

Av: Borghild Gudmestad
Publisert: 30.03.2022
Flere arbeidsgivere i Rogaland ønsker å hjelpe flyktninger fra Ukraina med å gi dem jobbtilbud. Kel Tighe fra NAV Randaberg-Kvitsøy kommer her med noen råd og anbefalinger om hva som er lurt å gjøre.

Flyktninger fra Ukraina kan ikke starte i arbeid før de har fått et skriftlig vedtak om opphold- og arbeidstillatelse fra UDI.

— På det nåværende tidspunkt kjenner ikke NAV kompetansen til flyktningene som kommer fra Ukraina i detalj. Kompetansekartlegging foregår normalt i asylmottak og i forbindelse med bosetting i kommunene. Det innebærer at vi foreløpig ikke kan koble arbeidsgivere med ledige stillinger til CVer for nylig ankommede flyktninger, sier Tighe.

Kel Tighe, kommunalsjef for NAV Randaberg og Kvitsøy.

Bildet: Kel Tighe, kommunalsjef for NAV Randaberg og Kvitsøy.

Arbeidsgivere som vil rekruttere og ansette blir anbefalt å lyse ut ledig stilling på arbeidsplassen.no. Tjenesten er gratis. Stillingsannonsen bør inneholde informasjon om språkkrav, for eksempel om engelsk er tilstrekkelig som arbeidsspråk. Les også retningslinjer for utlysninger på arbeidsplassen.no.

Arbeidsgivere som ikke får kontakt med kvalifiserte kandidater, eller trenger råd og hjelp til utlysning, er velkommen til å ta kontakt med NAV.

På Randaberg kan du ta kontakt med rekrutteringsveileder Nina Elisabeth Vikshåland på mobilnummer: 47 01 12 77.

— Hvis personen har fått arbeids- og oppholdstillatelse, kan arbeidsgiver ansette vedkommende. Det er ikke nødvendig å ta kontakt med NAV da, sier Tighe.

Dette må du gjøre før du kan ansette: Sjekk UDI sine råd for ansettelse av personer som ikke er EU/EØS-borgere.

Samarbeid med arbeidsgivere om arbeidstrening og andre arbeidsmarkedstiltak
NAV Rogaland har fått henvendelser fra arbeidsgivere som ønsker å tilby hjelp til arbeidstrening og andre hjelpetiltak for å kvalifisere flyktningene til arbeidsmarkedet i Norge. I første omgang vil det ikke være aktuelt.

Denne typen samarbeid vil nok kommunene ønske når flyktningene er bosatt og de kan begynne i introduksjonsprogram.