Illustrasjonsfoto MMR-vaksine og sprøyte.

Har du behov for MMR-vaksine?

Av: Kommunikasjon
Publisert: 18.09.2023
— I lys av det nylige meslingutbruddet i Sandnes, anbefaler vi at alle som ikke er vaksinert eller ikke har hatt meslinger om å ta kontakt med helsestasjonen for vaksinering, opplyser kommuneoverlege Therese-Mari Nybø Lindal i Randaberg kommune.

Bakgrunnen er at det for knappe to uker siden ble påvist meslinger etter utenlandsreise fra personer i Sandnes.

— Dette utbruddet vurderes nå som avsluttet. Men som forebygging mot eventuelt et nytt utbrudd anbefaler vi vaksine for de gruppene vi har nevnt over, sier Therese-Mari Nybø Lindal.

Meslinger er en svært smittsom sykdom, som gir febersymptomer og et karakteristisk utslett. Les mer og se bilde på helsenorge.no

— De fleste i Norge er vaksinert mot meslinger gjennom det nasjonale vaksinasjonsprogrammet. Er du vaksinert eller har hatt meslinger tidligere, er du vanligvis beskyttet mot smitte, sier kommuneoverlegen.

Dersom du ønsker å få vaksinen, og du bor i Randaberg kommune, kan du ta kontakt med helsestasjonen på telefon 40 03 73 63. Helsestasjonen er åpent mandag-fredag fra kl. 9 til 15.

— Ikke møt opp uten å ringe først. Unngå å møte opp på legekontor uten avtale, slik at du unngår å smitte andre, avslutter kommuneoverlegen.

De som bor i andre kommuner skal ta kontakt med smittevernkontoret i sin egen kommune, dersom de har behov for vaksinering.