Framskynder dose 2 for skole- og barnehageansatte

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 03.08.2021
Ansatte i skoler og barnehager som har fått første dose av Pfizer-vaksinen for minimum tre uker siden, kan nå få booket om dose nummer to.

Ansatte tar kontakt med vaksinetelefonen, tlf. 404 08 894, på hverdager mellom kl. 08.30 og 10.30, og får booket om dose 2.

- Dette gjelder ansatte i skoler og barnehager i Randaberg kommune, også ansatte som bor i andre kommuner, men som jobber i Randaberg kommune. Vi følger førstemann til mølla-prinsippet her, opplyser vaksinekoordinatorene Inger Elin Myhre og Siw Diane Myhre Johanson i Randaberg kommune.

To doser gir god beskyttelse
-To vaksinedoser beskytter betydelig bedre enn én dose mot deltavarianten av koronaviruset, som er dominerende også her i regionen. Barna i skoler og barnehager, som de ansatte møter etter ferien, er ikke vaksinert. For å beskytte de ansatte best mulig ved oppstart, framskynder vi vaksineringen med dose 2, sier vaksinekoordinatorene.

FHI åpner for kortere intervaller
Folkehelseinstituttet FHI har åpnet for at intervallene mellom vaksinedosene kan kortes ned med to uker, for de som har ventet lengst.

- Dette betyr at de som skulle hatt dose 2 den 25. august, om ønskelig kan flytte timen sin fram til 11. august. De som ønsker å flytte timen, må selv kontakte vaksinetelefonen for å få gjort dette, sier  Inger Elin Myhre og Siw Diane Myhre Johanson.

- Når det gjelder andre som har fått timer med 12 ukers intervall, vil de automatisk bli flyttet fram to uker. De dette gjelder vil motta SMS med nytt tidspunkt for vaksinetime. Hvis timen ikke passer, må de selv ta kontakt med vaksinetelefonen for å endre timen.