Denne gjengen fra Bygg og eiendom i Randaberg kommune ønsker flere boliger til utleie. Ta kontakt! Fra venstre Sven Inge Wiig, Solbjørg M. Isaksen, Mathilde Fjelldal og Morten Gundersen.

Fortsatt behov for boliger til ukrainske flyktninger

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 06.05.2022
Randaberg kommune har tidligere etterlyst boliger for ukrainske flyktninger. Det er fortsatt stort behov for boliger.

Randaberg kommune er bedt om å bosette 155 flyktninger fra Ukraina i år. Ved utgangen av april er 16 flyktninger fra Ukraina på plass i den grønne landsbyen.

— Mange har allerede meldt inn at de har boliger til leie, men det trengs flere boliger for å kunne huse de som trenger et sted å bo, sier Morten Gundersen, ansvarlig for godkjenningen av boliger i Bygg og eiendom.

Meld fra hvis du har ledig bolig
— Dersom du har en bolig du ønsker å tilby, bruk skjemaet via lenken under og fyll inn informasjon om boligen. Vi oppfordrer randabergsbuen til å melde fra om de har boliger til leie, sier prosjektleder Solbjørg M. Isaksen i Bygg og eiendom i Randaberg kommune.

Prosjektlederen er takknemlig for det store engasjementet folk i Randaberg har vist så langt.

— Mange har vist en utrolig hjertevarme. Nå håper jeg at vi kan stille opp for hverandre også i ukene og månedene framover, sier hun.

Gå til skjema for boligutleie

Alle boliger er av interesse
Randaberg komune har mest behov for leiligheter, men er takknemlig for alle boliger de kan få tak i.

— I tillegg til boenheter med flere soverom, er vi interessert i ettroms leiligheter eller hybler. Ta kontakt via skjemaet, så hjelper vi til med mer informasjon og henviser til rett instans, selv om boligen ikke skulle være godkjent for utleie, sier Morten Gundersen.

Bygg og eiendom avgjør om boligen har de kvalitetene kommunen har bruk for.

— Etter at vi har fått inn skjemaene fra publikum blir det gjennomført befaring, der vi blant annet ser på høyder, rømningsveier og brannsikring, sier Morten Gundersen.

— Det er en nokså enkel prosess å få bruksendring for en bolig i dag, så fremt boligen er byggegodkjent før juni 2011. En godkjent bruksendring vil i tillegg øke verdien på huset, avslutter han.