Forlenger tiltaksnivået på Nord-Jæren

Publisert: 23.04.2021
Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola har fredag bestemt at dagens regionale tiltaksnivå skal forlenges til og med torsdag 29. april.

Utviklingen i smittetallene de neste dagene blir viktig for å kunne vurdere om de regionale tiltakene kan lettes, eller må forlenges inn i maimåneden.

Smittetallene svinger betydelig fra dag til dag, særlig i Stavanger, men også i noen grad i Sandnes, Randaberg og Sola. Nåværende smittetiltak ser ut til å ha hatt en positiv effekt, og smittetrenden i regionen kan være nedadgående.

- Hvis vi ser en vesentlig forbedring av smittetallene de neste dagene, vil det være aktuelt å vurdere lettelser i de lokale og regionale tiltakene. Smitteverntiltakene er en belastning, og har store kostnader for innbyggere og næringsliv. Likevel er det en risiko å lette på tiltakene for raskt, slik at vi mister kontroll over smittehåndteringen av mutert virusutbrudd i våre kommuner, sier ordførerne Kari Nessa Nordtun, Stanley Wirak, Jarle Bø og Tom Henning Slethei.

Ordførerne på Nord-Jæren møtes igjen tirsdag 27. april for å vurdere oppdaterte smittetall og hvilket tiltaksnivå som skal gjelde fra fredag 30. april.

- Vi som bor her i regionen har sammen klart å redusere smittetrykket. Vi vet at tiltakene er en belastning og har store kostnader for folk og næringsliv. Utviklingen de neste dagene er viktig når vi skal vurdere videre tiltaksnivå, sier de fire ordførerne.

De viktigste forskjellene mellom tiltaksnivået på Nord-Jæren nå og de nasjonale reglene og anbefalingene er:

• Arrangementsforbud, med unntak for begravelser, bisettelser, vielser og dåp.
  • Påbud om munnbind når avstandskravet ikke kan overholdes.
  • Stenging av flere virksomheter som samler mange mennesker, som kino, kulturhus og offentlige anlegg for organisert aktivitet.
  • Kun rehabilitering og individuell trening på treningssentre.