Feiringen av Randaberg fortsetter med mange arrangement

Av: Kommunikasjon
Publisert: 15.06.2022
Markering og feiring av Randaberg 100 år fortsetter, og i denne uken og helgen er det spesielt mye som skjer.

Mandag var det geologisk vandring med naturlos, og utover uken blir det ulike arrangement som blir toppet med konserter, grillfest, dans, fortellinger og jubileumsgudstjeneste.

Onsdag 15.juni:

Bli kjent med Randabergs forhistorie kl. 18.30 og 19.30

Det skal sies at en lokal detektorforening har funnet magiske runer ved kirkeruinen på Viste. En runeekspert ved Arkeologisk museum i Stavanger skal fortelle mer om dette under arrangementet onsdag. Runene har hebraisk skrift, og er fra middelalderen. Det blir også foredrag ved Vistehola, og nytt om Vistegutten. Man kan velge om man vil starte foredraget ved Vistehola eller kirkeruinen.

OVERSIKT RANDABERG I 100

Torsdag 16.juni:

På tur etter ville nyttevekster i Vistemaens rike kl. 18.00 med Kristine Enger.

Det blir en guidet tur i Vistemaens rike etter spiselige ville vekster med en spesiell plass i folkemedisin og tradisjoner.Turen starter ved Vistnestunet og går forbi gården der Alv Vistnes (Vistemaen) bodde og videre til Molvika ved det kjente kulturminnet Grøderøysa. På turen vil du få høre om Alv Vistnes som drev som naturlege på Vistnes gjennom flere tiår i forrige århundre. Han var Rogalands "Snåsamann" og folk kom fra hele landet for å få hans hjelp.

Fredag 17.juni:

Grillfest kl. 16.00–18.00: Goa, Grødem og Harestad skole samles til felles grillfest og sommeravslutning

Bunkersdisco kl. 17.30–19.30.

TØFL - Gratiskonsert! kl. 20.00

Det er en gratis konsert fra kommunen til ungdommen i kommunen.

Lørdag 18.juni:

Randabergfjellet 2022

Randabergfjellet opp og rundt 2022 kl. 10.00

Aktiviteter for hele familien fra kl. 10 til 15.

Elle melle meg fortelle: Nina Næsheim på Randabergfjellet

Stavangerkameratene og Smith & Thell// RANDABERGFJELLET LIVE 2022 - kl. 20.00

Søndag 19.juni:

Jubileumsgudstjeneste på Randabergfjellet kl. 11.00

Forteljingar langs kysten - ei historisk vandring frå Hålandsvatnet til Vistnestunet kl. 12.00-16.00

Randaberg historielag inviterer til en vandring langs kysten. Langs ruta møter du folk som kan fortelle mer om hvordan livet her var før i tiden. Det er satt opp nye skilt for anledningen, og med QR-koder kan man få mer info om de ulike historiske stedene.

Dersom du synes turen fra Hålandsvatnet til Vistnetunet blir for lang, kan du velge å gå deler av ruta. Veien fra Hålandsvatnet og forbi Viste Strandhotell er universelt utformet og passer for de som enten har med vogn eller rullestol.