Europeisk mobilitetsuke 2019

I denne uken deltar Randaberg kommune i Europeisk mobilitetsuke.

Mobilitetsuka er en internasjonal kampanje med sikte på å forbedre folkehelsen og livskvaliteten.

Randaberg kommune har deltatt i mobilitetsuka de 2 siste årene. I år deltar vi sammen med 28 andre norske kommuner og mer enn 2 700 byer og tettsteder i Europa.

- Årets tema er Aktiv transport, der fokuset er sikkerhet for de som går og sykler, i tillegg til fordelene dette kan ha for helsen vår, for miljøet og for bankkontoen, sier folkehelsekoordinator Anne Grødem.

Ulike aktiviteter
    Under mobilitetsuka skjer det ulike aktiviteter rundt om i kommunen.

- For eksempel kan du få gratis sykkelmekk hos Sykkelcenteret, og det blir utdeling av gratis matpakker til folk som går, sykler eller tar bussen til jobb, sier Anne Grødem.

Sjekk her hva som skjer i Randaberg under mobilitetsuka 16.-22. september:

• Før uken starter: Hilsen til syklende og gående sprayes på sykkel- og gangveiene.
    • Mandag og tirsdag: Gratis helsesjekk av sykkelen din mandag og tirsdag mellom kl. 14.00 og 18.00 i Sitopassasjen. Randaberg kommune tilbyr gratis helsesjekk av sykkelen din i samarbeid med Sykkelcenteret i Randaberg. Helsesjekken inkluderer blant annet smøring av kjedet og pumping av luft i dekkene. Dersom det er behov for bytting av slange / bremseklosser, kan dette kjøpes og byttes på stedet.
    • Torsdag: Bilfri dag. Gratis matposer deles ut til de som går, sykler eller tar bussen til jobb.
    • I tillegg gjennom hele uken: Morofakta om sykkelvett på vår Facebook-side, som bidrar til bedre trygghet for syklende.