Ordfører Jarle Bø med stemmesedlene for valg til nytt kommunestyre og fylkesting. — Din  stemme er viktig, sier ordføreren.

— Din stemme er viktig!

Av: Kommunikasjon
Publisert: 10.08.2023
Torsdag åpnet ordfører Jarle Bø forhåndsstemmegivningen på kommunehuset.

Fra torsdag 10. august til fredag 8. september kan velgerne forhåndsstemme på kommunehuset og på biblioteket i Randaberg.

— Gi din stemme!
Under åpningen av valgavlukket på kommunehuset torsdag, understreket ordfører Jarle Bø hvor viktig deltakelsen i det kommende valget blir. Han oppfordret alle stemmeberettigede til å benytte seg av muligheten til å gi sin stemme.

— Forhåndsstemmegivningen gir folk muligheten til å stemme på en tid som passer de best. Vi legger godt til rette for å stemme på forhånd, både her å kommunehuset og på biblioteket, noe som er kjempebra. Vi ønsker alle velkommen til å avgi stemme. Det er på denne måten vi holder folkestyret levende, noe som er viktig, sier ordføreren.

Valgdeltakelsen må opp
Valgdeltakelsen i Randaberg ved det siste kommunestyre- og fylkestingsvalget, i 2019, var på bare 69,4 prosent. Under de to siste stortingsvalgene var deltakelsen vesentlig høyere, 81,7 prosent i 2017 og 81,1 prosent i 2021.

Ordføreren håper selvsagt på høyest mulig valgdeltakelse i år.

— Det er viktig at folk er med på å bestemme og bruker stemmeseddelen sin. Valgdeltakelse er en viktig del av ethvert demokrati. Jeg har derfor et klart fokus på å oppmuntre alle som kan avgi stemme til å delta aktivt, og håper velgerne i kommunen de siste ukene fram mot valgdagene 10. og 11. september engasjerer seg og bidrar til lokaldemokratiet, avslutter Jarle Bø.