Demokratifestivalen 2923: 13. til 17. november. Bli med på debatten!

Randaberg lager sin egen festival for å fremme lokaldemokratiet

Av: Kommunikasjon
Publisert: 02.11.2023
Den første Demokratifestivalen i Randaberg arrangeres fra 13. til 17. november.

Demokratifestivalen 2023 arrangeres i Varen kulturscene og Randaberg folkebibliotek. Festivalen setter søkelyset på utenforskap, mangfold, integrering og hvordan vi kan engasjere alle lag av befolkningen.

— Vi ønsker å fremme lokaldemokratiet, ved å få innbyggerne til å engasjere seg mer. Utenforskap er en av de største utfordringene i samfunnet vårt. Å få folk med på laget er viktig og avgjørende for å skape en god kommune å bo i. Hvordan fungerer en kommune og hvordan kan vi påvirke i en kommune, er det sentrale vi ønsker å belyse gjennom programmet vårt, sier Tone M. Haugen, kommunalsjef Kommunikasjon og demokrati.

Vi starter med debatter og samtaler
Festivalen åpner mandag 13. november med «Sånn vil me ha det!» på Varen kulturscene kl. 19.

Komiker Rune Bjerga setter det hele i gang, etterfulgt av Aftenbladets journalist Frode Lindboe, som drøser med nye medlemmer i kommunestyret, slik at vi blir bedre kjent med de nye politiske kreftene i bygda.

Ordfører Jarle Bø er vertskap og svarer gjerne på spørsmål fra salen. Deretter utfordrer vi Randabergs unge politiske spirer til å si noe om hvordan de ser på fremtiden i den grønne landsbyen.

Etter livlig prat og engasjerte debatter, avsluttes kvelden med en rolig liveopptreden av vår egen musiker og låtskriver Bård Halsne, i duett med sanger og gitarist Stina Kjelstad.

I Varen blir det også gratis kake til alle.

Frivilligbørs Randaberg

Festivalen fortsetter tirsdag 14. november kl. 18-20 med Frivilligbørs Randaberg på Varen kulturscene.

Frivillighet, næringsliv og kommune samles til frivilligbørs. Lag, foreninger, grupper og organisasjoner i bygda skal her finne ut hvordan de passer sammen.

— Frivilligbørs er en unik møteplass for sosial innovasjon, der kommunen, frivilligheten og næringslivet i Randaberg møtes for å finne ubrukt potensiale i landsbyen, sier Morten Kvanvik Rønne, leder i Frivillighetssentralen.

Livet som fribyforfattere

Onsdag 15. november kl. 15.30 er det samtale mellom journalist Jan Zahl og fribykunstnerne Selma M. Yonus og Hayat Al-Sharif i Randaberg folkebibliotek.

De skal snakke om hvordan det er å leve i Norge som forfulgte kunstnere, og hvordan oppholdet i Norge har påvirket dem som kunstnere og mennesker. Arrangementet foregår på engelsk.

Gutter mot verden
Martha Antonette Solli, frilansjournalist og skaperen av NRK sin dokumentarserie «Gutter mot verden», holder onsdag 15. november kl. 19 foredrag i Randaberg folkebibliotek.

I «Gutter mot verden» har hun dykket dypt inn i temaet gutter og utenforskap: Hvem har skylden for at stadig flere gutter havner utenfor samfunnet?

I dokumentarserien har hun måtte sette til side sitt eget verdensbilde og forsøke å se verden slik den ser ut fra andres ståsted. Solli forteller om hvordan mistillit til styresmaktene og media, konspirasjon og alternative sannheter begynte å komme nærmere henne, og hvordan dette var en utløsende faktor for hennes dokumentarserie over fire episoder.

Thomas Seltzer kommer til Varen

Programleder Thomas Seltzer, kanskje mest kjent for dokumentarserien «UXA – Thomas Seltzers Amerika», holder foredrag om «Amerikanske løgner» torsdag 16. november kl. 19.00.

Foredraget i Varen kulturscene handler om hvorfor mange i dagens USA har gitt opp sannheten og i stedet søker etter alternative forklaringer i konspirasjonskultur.

Aftenbla-bla live
Festivalen avsluttes fredag 17. november med Aftenbladets populære podkast, Aftenbla-bla, i Varen fra kl. 19.

Aftenbladets journalister Jan Zahl og Leif Tore Lindø har våget seg hele veien ut til Randaberg, og leder samtalen med politisk redaktør Harald Birkevold og forfatter og professor Janne Stigen Drangsholt. Med løs snipp tar de for seg nyheter, politikk, og både store og små spørsmål.

Randaberg kommune ønsker alle velkommen til en hel uke med debatter og samtaler i landsbyen.

Her kan du lese mer om Demokratifestivalen 2023.