Anne Berit Berge Ims fester klistremerket som er det synlige bevis på at bak døren her sitter en demensvennlig kommunedirektør. Bak sjekker fagutvikler Elisabeth Moe at merket kommer på riktig sted.

Demensvennlig ordfører og kommunedirektør i Randaberg

Av: Kommunikasjon
Publisert: 24.02.2023
Fredag ble ordfører Jarle Bø og kommunedirektør Anne Berit Berge Ims sertifisert som demensvennlig i Randaberg.

Fagutvikler Elisabeth Moe i Helse og velferd i Randaberg kommune gjennomførte sertifiseringen.

Hun forteller at — dette er første gang en kommunedirektør i Rogaland (og kanskje også i hele landet) får et merke på døra som bekrefter at hun gir god service til besøkende med demens. Tidligere ordfører i Randaberg, Kristine Enger, ble sertifisert allerede i 2016. Nå overtar Jarle Bø denne stafettpinnen.

Kunnskap om demenssykdommen er viktig
Både ordfører og kommunedirektør er hjertens enig om at kunnskap om demenssykdom er vesentlig, samtidig som det er viktig å inkludere personer med demens og deres pårørende ute i samfunnet.

— Et demensvennlig samfunn gjør det enklere og tryggere for personer med demens å mestre hverdagslige aktiviteter. Ved å bli møtt med respekt og forståelse, vil personer med demens og deres pårørende oppleve trygghet, frihet og verdighet, sier Jarle Bø og Anne Berit Berge Ims.

Bildet: — Det er viktig å møte demenssyke med et godt hjerte og et fint smil, sier fagutvikler Elisabeth Moe i Randaberg kommune (til høyre på bildet). På kommunedirektørens kontor fredag delte hun derfor ut både sjokoladehjerter og Smil til ordfører Jarle Bø og kommunedirektør Anne Berit Berge Ims.

Bildet: — Det er viktig å møte demenssyke med et godt hjerte og et fint smil, sier fagutvikler Elisabeth Moe i Randaberg kommune (til høyre på bildet). På kommunedirektørens kontor fredag delte hun derfor ut både sjokoladehjerter og Smil-sjokolade til ordfører Jarle Bø og kommunedirektør Anne Berit Berge Ims.

I dag er mer enn 150 kommuner med i arbeidet for et mer demensvennlig samfunn.

— Randaberg var tidlig ute som demensvennlig kommune. Allerede i 2016 fikk 12 bedrifter i Randaberg utdelt klistremerke, som synlig bevis på at de var blitt en demensvennlig bedrift, sier Elisabeth Moe, som for syv år siden stod sentralt i opplæring og sertifisering av bedriftene i landsbyen.

Denne våren starter en ny runde opplæring og sertifisering av bedrifter i Randaberg.

— Før bedriftene blir sertifisert, gjennomgår de opplæring i hva demens er, hvilke utfordringer personer og deres pårørende som er rammet av dette møter, og hvordan vi kan møte en person med demens og dermed bidra til en bedre hverdag, sier Elisabeth Moe.

Du kan lese mer om demens på Nasjonalforeningen for folkehelsen sin nettside