Illustrasjonsfoto ny koronavaksine (Randaberg kommune).

Anbefaler ny oppfriskningsdose med koronavaksine

Av: Kommunikasjon
Publisert: 26.09.2023
Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler at enkelte grupper tar en ny oppfriskningsdose med koronavaksine før høsten og vintersesongen 2023/24.

— Oppfriskningsdoser av oppdatert koronavaksine er nå tilgjengelig på Apotek1. Den nye vaksinen er oppdatert for å være bedre tilpasset omikronvarianter av SARS-CoV2-viruset som sirkulerer nå, opplyser kommuneoverlege Therese-Mari Nybø Lindal i Randaberg kommune.

— Denne høsten har antall innlagte med covid-19 økt, men er nå å regne som en av de vanlige luftveisinfeksjonene vi har. Vi anbefaler sterkt alle som er i en av risikogruppene å vaksinere seg.

Folkehelseinstituttet anbefaler vaksinering med en oppfriskningsdose før høst- vintersesongen 23/24 til følgende grupper:

• Aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • Aldersgruppen 18–64 år som inngår i en risikogruppe
  • Gravide,Aldersgruppen 12–17 år med alvorlig grunnsykdom
  • Aldersgruppen 6 måneder–11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering

Merk! Barn med alvorlig grunnsykdom i alderen 6 måneder til og med 4 år, som tidligere ikke har fått vaksine eller har gjennomgått COVID-19, skal ha 3 vaksinedoser. Det bør gå 3 uker mellom første og andre dose, og minst 8 uker mellom andre og tredje dose.

— For de som er i risikogruppene er koronavaksinen gratis. Influensavaksinen er forventet å ankomme i uke 41 eller 42, sier Therese-Mari Nybø Lindal.

Du får mer informasjon om korona på FHI sine nettsider