— Lærerne er kjempesnille og støttende på Grødem skole

Av: Borghild Gudmestad
Publisert: 01.06.2022
På dagtid går brødrene Davyd (13) og Danyil (14) fra Ukraina på introbasen på Grødem skole. Etter skolen er det mye trening og aktivitet på de to guttene. De er to av elevene fra Ukraina på Grødem skole, med snart 15 elever fra ulike land.

Danyil og Davyd kom sammen med sin mor i slutten av februar fra flukt i Novolynsk i Ukraina og til Randaberg. Først bodde de hos morens søster før de fikk seg bolig i nærheten av Randaberg Arena. Her har guttene funnet seg til rette og er svært aktive i hverdagen.

— Vi trener bryting tre ganger i uken, to ganger i uken spiller vi fotball, forteller de engasjert fra skolebenken.

Bildetekst: Davyd (13) og Danyil (14) har funnet seg godt til rette som elever på introbasen på Grødem skole.

Bryting

Seks måneder før krigen brøt ut deltok de på et internasjonalt mesterskap i bryting hjemme i Ukraina, i juni håper de å delta i et mesterskap i Kristiansand gjennom Stavanger Bryteklubb.

— Vi stortrives i bryteklubben!

Danyil har fått en bestevenn på introbasen, en ung gutt fra Kongo.

— Han er min beste venn! forteller Danyil fornøyd.

— Hva lærer dere på skolen?

— Norsk, matte og litt engelsk.

De har også fagene kroppsøving og Kunst og håndverk. Det viktigste er å lære norsk. De gleder seg hver dag til å gå på skolen.

— Lærerne er kjempesnille og støttende.

Davyd har akkurat begynt på tegnekurs. Danyil spiller også gitar på skolen.

— Det var veldig hardt i starten her, jeg forsto ikke kulturen. Men nå er vi så glade for å være her! forteller Danyil.

God velkomst

De ble tatt godt imot av lærere da de kom. Undervisningen er kreativ og spennende, og de opplever at de lærer mye. Hver storefri spiller de fotball og blir kjent med andre gutter og jenter på skolen.

— Alle i introbasen er venner og støtter hverandre, siden nesten alle der har opplevd krigen, forteller Danyil.

Brødrene har også svømming på skolen, og synes at det er veldig kjekt. Det hadde de ikke på skolen i Ukraina.

— Det er veldig gode folk her. Alle støtter deg, forteller de.

Mor jobber. Far er på sykehus i Ukraina etter arbeidsskade som gruvearbeider. Guttene håper at han kan komme her på sikt til fredelige Randaberg.

Else Liv Wigerstrand Eriksen er inspektør ved Grødem skole. Hun forteller at de tar imot så mange flyktninger som de kan tett opp mot skolestart, alle som er i skolepliktig alder.

— Vi ønsker dette fordi at barna skal bli kjent og bli integrert, samtidig som de får et møte med skolen før sommerferien. Dermed vet de også mer hva de går til når høsten kommer. Frem mot sommeren vil det komme flere elever til Grødem.