Vinterfest i landsbyen i 2022

Publisert: 11.05.2021
Sparebankstiftelsen gir 300 000 kroner til en overbygd isbane i forbindelse med Randaberg kommunes 100-årsjubileum i 2022.

Isbanen i sentrum blir hovedattraksjonen under vinterfestuken på torget, fra 29. januar til 6. februar.

- Isbanen får tak og blir overbygd, så vi trenger ikke være urolige for om været setter en stopper for det hele. Dette betyr at vi uansett vær, får is, sier Ellen Marie Steen Innvær fra kulturkontoret i Randaberg kommune, som sitter i jubileumskomiteen for Vinterfestuken 2022.

Planen er at den overbygde isbanen skal driftes av idrettsklubber og eller andre lag og foreninger i bygda.

- Isbanen vil være tilgjengelig for barnehager, skoleklasser og andre aktuelle grupper på dagtid, og for folk flest på kveldstid, sier Svein G. Sørnes i Landsbyforeningen.

- Tanken er at ishallen kan tilby både utleie av skøyter og drifte salgsbod og kafé, som kan skape inntekter til idretten. I dag har vi ikke klubber som driver vinteridrett i Randaberg. Idrettsklubbene må derfor tenke nytt her, og benytte denne uken til å fremme sine aktiviteter.

Mye spennende skjer i vinterfestuken.

- Fra 29. januar til 5. februar blir det rigget til scene ved siden av isbanen. Her er det planlagt konserter og program hver eneste dag gjennom uka. I tillegg til isbanen, blir det et mangfold av salgsboder og utstillere på torget, sier Svein G. Sørnes.

- Vi skal lage folkefest i anledning 100-årsjubileet. 29. januar avduker vi også fotoutstillingen, som skal stå ut hele året, sier Ellen Marie Steen Innvær.

Programmet gjennom jubileumsåret 2022 ser foreløpig slik ut:

• Lørdag 29. januar: Åpningsseremoni for 100-årsjubileet.
  • 29.01-06.02: Vinter i landsbyen - folkefest i sentrum.
  • 08.–12. juni: Landskapsfestivalen. Ulike arrangementer, markeringer og utstillinger i hele kommunen.
  • 01. juli: Bursdagsfeiring i sentrum. Kongen er invitert.
  • September: Jubileumsuke i Varen kulturscene. Jubileumskonsert og ulike jubileumsarrangementer.

Bildet: Omtrent slik vil isbanen med tak se ut.