Vi trenger flere kandidater til ungdomsrådet

Publisert: 20.04.2020
Med jevne mellomrom mottar Randaberg kommune forslag til kandidater til ungdomsrådet, men vi trenger ennå flere ungdommer.

Randaberg kommune tar sikte på å velge kandidatene til ungdomsrådet i kommunestyret i juni.

- Det er viktig å høre på og ta med ungdommen når noe skal bestemmes. Formålet med ungdomsrådet er å bidra til å sikre en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning i saker som gjelder ungdom. Vi ønsker derfor at flere ungdommer melder seg, sier Maren Grayston Bjartung fra politisk sekretariat.

Ungdomsrådet skal ha 9 faste medlemmer og 18 vararepresentanter.

Har du forslag?
Du kan sende inn forslag på kandidater via e-post: post@randaberg.kommune.no

Forslaget må inneholde:

• Kandidaten sitt navn og alder.
  • Hvem kandidaten er foreslått som representant for (lag/forening/klubb, skole eller gruppe ungdom).
  • Kontaktinformasjon til kandidaten og den/de som foreslår kandidaten.
Hva er et ungdomsråd?
  • Ungdomsrådet er for ungdom fra 13 år (8. trinn) til de som ikke har fylt 19 år på valgtidspunktet.
  • De som sitter i ungdomsrådet skal representere ungdom i kommunen bredt og ha en jevn aldersfordeling.
  • Du trenger ikke å være bosatt i Randaberg for å bli valgt som medlem i ungdomsrådet, men du skal representere ungdom i Randaberg kommune i rådet.
  • Ungdomsrådet kan uttale seg i saker som skal til politisk behandling og som handler om barn og unge, eller som har konsekvens for disse.
  • I tillegg er ungdomsrådet politisk rådgivende organ for kommunestyret, når det gjelder saker som handler om levevilkårene for barn og unge.
  • Her kan du lese reglementet for ungdomsrådet.