Vaksinering på Randaberg videregående skole 16. september

Av: Kommunikasjon
Publisert: 07.09.2021
I tillegg til å vaksinere 16-17-åringer i Randaberghallen, planlegges det nå for å vaksinere elever på Randaberg videregående skole.

Elevene fra den videregående skolen får tilbud om vaksine på skolen torsdag 16. september.

Vaksinasjonen skal skje i skolens gymsal, og elevene blir fordelt klassevis.

Vaksinetilbudet går til alle elever som er født i 2004 og 2005, uavhengig av hjemkommune.

— Elever som vil vaksinere seg på skolen trenger ikke å registrere seg i noe timebestillingsystem i forkant av vaksinasjon. Elevene blir registrert på stedet, og de får time til dose to samtidig med at de har tatt den første dosen. Vi anbefaler to doser koronavaksine til denne aldersgruppen, og det skal gå fra 8 til 12 uker mellom dosene, sier vaksinekoordinatorene Inger Elin Myhre og Siw Diane Myhre Johanson i Randaberg kommune.

De som tidligere har gjennomgått covid-19 anbefales én dose koronavaksine, som må tas minst tre måneder etter at de har fått påvist covid-19.

Dette må elevene forberede seg på til vaksinedagen 16. september:

• Husk å spise litt før du kommer på skolen.
  • Ha på kortermet overdel.
  • Ta med legitimasjon.
  • Ha med signert samtykkeskjema, dersom du ikke har fylt 16 år.
  • Du kan ikke være syk med feber eller infeksjon, eller være i karantene eller i isolasjon.
  • Du kan ikke ha gjennomgått korona de siste tre månedene.

— Det er ikke vondt å ta vaksinen. Det er flinke og erfarne helsepersonell som setter den. Vaksinen som benyttes har blitt brukt i over åtte måneder, og det er ikke dokumentert langtidsbivirkninger, sier vaksinekoordinatorene.

Vaksine til 12-15-åringene
Vaksinekoordinatorene forteller at de også har startet planlegging av vaksinasjon for 12-15-åringer i kommunen. Mer informasjon om dette kommer senere.