To nye smittetilfeller i Randaberg

Publisert: 18.03.2021
Onsdag ble det påvist to nye tilfeller av covid-19-smitte i Randaberg kommune.

Den ene personen som ble covid-19-smittet onsdag var allerede i karantene, som nærkontakt til smittetilfellet fra tirsdag.

- Dette dreier seg som et selskap med flere ungdommer i Stavanger sist lørdag. To personer fra Randaberg er i isolasjon med smitte etter dette selskapet. Disse smittetilfellene blir håndtert som mutert virus, inntil det eventuelt blir avkreftet, opplyser Ole Bernt Lenning, kommuneoverlege i Randaberg kommune.

Det andre smittetilfellet onsdag er importsmitte. Her er en utenlandsk arbeidstaker satt i isolasjon.

- Andelen smittede med mutert virus er som kjent svært høy i landet og regionen, som medfører mer omfattende karantenetiltak ved smitte på grunn av høyere smitterisiko. En rekke personer er derfor satt i karantene, sier kommuneoverlegen.

- Nærmere 40 personer fra Randaberg er nå i karantene eller ventekarantene som nærkontakter til smitte fra nordfylket og områder med høy smitte, sier Ole Bernt Lenning.