Therese-Mari Nybø Lindal er ny kommuneoverlege i Randaberg fra 1. april.

Therese-Mari Nybø Lindal (42) er ny kommuneoverlege i Randaberg

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 01.04.2022
Hun overtar jobben som kommuneoverlege i Randaberg fra 1. april, foreløpig som vikar i ett år.

Therese-Mari er født og oppvokst på Randaberg, og bor i dag på Bø sammen med mann og fire barn, 7, 5, 3 og 1 år.

Hun er utdannet lege, spesialisering innen karkirurgi, med permisjon fra jobben på Stavanger Universitetssykehus for å overta stillingen som kommuneoverlege i landsbyen.

— Dette blir som en helt ny spesialisering for meg, samtidig som det gir en flott mulighet til å prøve noe nytt. Og kanskje gir det mersmak, slik at jeg fortsetter med en ny spesialisering innen samfunnsmedisin etter dette vikariatet, sier den nye kommuneoverlegen.

Variert og spennende arbeidshverdag
— Ole Bernt Lenning spurte meg for mange år siden om jeg kunne tenke meg å jobbe som kommuneoverlege. Den gang passet det ikke så bra, da jeg gikk gravid med det tredje barnet. Nå passer det bedre, og jeg er glad jeg får mulighet til å prøve dette ut, sier Therese-Mari Nybø Lindal.

Kommuneoverlegen har en rådgivende og administrativ rolle, og rapporterer direkte til kommunedirektøren.

— Jobben som kommuneoverlege ligger i skjæringspunktet mellom helse og folkehelse. Å være kommuneoverlege gir derfor gode muligheter til å tenke og handle strategisk, som kan gi en variert og spennende arbeidshverdag.

Utfordringene er mange
— Likevel, utfordringene er mange. Hvordan skal vi tenke langsiktig framover? Hva med det høye antallet med demens? Hvordan takler vi eldrebølgen? Skal vi ha flere sykehjemsplasser, eller flere hjemmeboende eldre? Og hva med fastlegeordningen, hvordan løser vi den? Må vi tenke helt nytt? Alt dette trigger meg, og gjør stillingen så utrolig spennende, sier Therese-Mari Nybø Lindal.

Den nye kommuneoverlegen sier hun kommer til å bruke mye av tiden framover til å bli bedre kjent med organisasjonen, med fastlegene i bygda og med de andre kommuneoverlegene og smittevernlegene i nabokommunene på Nord-Jæren.

Gleder seg til å ta fatt
Hun har allerede fått gode tips og triks fra de tidligere kommuneoverlegene, Ole Bernt Lenning og Einar Skeivik.

— Ole Bernt sa til meg at han tror denne stillingen vil passe meg bra, og da stoler jeg på det, sier Therese-Mari, som gleder seg stort til å ta fatt i den nye jobben.