Syv personer smittet på båt i Mekjarvik

Publisert: 30.10.2020
Torsdag ble et mannskap på 46 personer på en supplybåt som lå til kai ved Mekjarvik testet for covid-19-smitte. Syv personer på båten testet positivt.

- Båten lå til kai ved Mekjarvik kun noen få timer for testing, og satte av tre av mannskapet til karantene og én som gikk i isolasjon, opplyser kommuneoverlege Ole Bernt Lenning.

- Hele mannskapet på 46 ble testet på båten. Ingen gikk i land, ut over de fire i karantene og isolasjon. Det er ingen risiko for smittespredning, hverken regionalt eller lokalt.

Mannskapet som er smittet hadde lette sykdomssymptomer noen dager mellom 10. og 16. oktober i internasjonalt farvann.

Supplybåten kom fra internasjonalt farvann til Mekjarvik, og satte kursen mot Nederland etter testing torsdag.

- Folkehelseinstituttet var involvert i beslutningene, sier Ole Bernt Lenning.