Smittevernreglene og arrangement

Publisert: 24.02.2021
Presiseringer til de nye nasjonale smittevernreglene når det gjelder antall deltakere på private sammenkomster og arrangement.

Tirsdag 23. februar kom regjeringen med nye nasjonale smitteverntiltak. I etterkant har mange stilt spørsmål til hvordan en skal tolke regelens punkt om "private sammenkomster og arrangement":

Reglene for private sammenkomster og arrangement er slik:

• Arrangementer som samler personer fra ulike kommuner, bør utsettes eller avlyses.
  • Maks ti personer på private sammenkomster innendørs utenfor eget hjem.
  • Maks 50 personer på innendørs idrettsarrangementer for barn som samler deltakere fra samme kommune.
  • Maks 100 personer på andre arrangementer hvor alle i publikum sitter på faste, tilviste sitteplasser.
  • Maks 200 personer på arrangementer utendørs, men 200 personer x 3 grupper hvis de sitter i faste tilviste plasser og det er to meters avstand mellom gruppene.
  • Arrangøren skal iverksette tiltak for å ivareta krav til avstand mellom deltakere.
  • Medlemsmøter regnes som arrangementer.

- Arrangøren sitt ansvar å holde smittevernreglene
I Randaberg kommune presiseres det at interne møter, seminarer og fagsamlinger i kommunen ikke trenger å meldes inn etter meldeplikten i den lokale forskriften

- Avstand på 1 meter skal likevel kunne holdes for alle typer sammenkomster. Vi minner også om at det er arrangøren sitt ansvar å holde smittevernreglene, sørge for å dokumentere møtedeltakerne og tenke gjennom konsekvensen for driften av virksomheten dersom en skulle få en smittesituasjon, sier Tone M. Haugen, kommunalsjef for Kommunikasjon og demokrati i Randaberg kommune.

- Dette betyr blant annet å ta en risikovurdering dersom en velger å samle en hel avdeling til et møte eller en sammenkomst.

Illustrasjon: Antallsbegrensninger ved arrangementer (FHI).