Du er her: Hjem / Aktuelt / Smittevernreglene og arrangement

Smittevernreglene og arrangement

Presiseringer til de nye nasjonale smittevernreglene når det gjelder antall deltakere på private sammenkomster og arrangement.

Tirsdag 23. februar kom regjeringen med nye nasjonale smitteverntiltak. I etterkant har mange stilt spørsmål til hvordan en skal tolke regelens punkt om "private sammenkomster og arrangement":

Reglene for private sammenkomster og arrangement er slik:

  • Arrangementer som samler personer fra ulike kommuner, bør utsettes eller avlyses.
  • Maks ti personer på private sammenkomster innendørs utenfor eget hjem.
  • Maks 50 personer på innendørs idrettsarrangementer for barn som samler deltakere fra samme kommune.
  • Maks 100 personer på andre arrangementer hvor alle i publikum sitter på faste, tilviste sitteplasser.
  • Maks 200 personer på arrangementer utendørs, men 200 personer x 3 grupper hvis de sitter i faste tilviste plasser og det er to meters avstand mellom gruppene.
  • Arrangøren skal iverksette tiltak for å ivareta krav til avstand mellom deltakere.
  • Medlemsmøter regnes som arrangementer.

- Arrangøren sitt ansvar å holde smittevernreglene
I Randaberg kommune presiseres det at interne møter, seminarer og fagsamlinger i kommunen ikke trenger å meldes inn etter meldeplikten i den lokale forskriften

- Avstand på 1 meter skal likevel kunne holdes for alle typer sammenkomster. Vi minner også om at det er arrangøren sitt ansvar å holde smittevernreglene, sørge for å dokumentere møtedeltakerne og tenke gjennom konsekvensen for driften av virksomheten dersom en skulle få en smittesituasjon, sier Tone M. Haugen, kommunalsjef for Kommunikasjon og demokrati i Randaberg kommune.

- Dette betyr blant annet å ta en risikovurdering dersom en velger å samle en hel avdeling til et møte eller en sammenkomst. 

Illustrasjon: Antallsbegrensninger ved arrangementer (FHI). 

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?