Seminar for råd for personer med nedsatt funksjonsevne

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 28.10.2021
Tirsdag møttes rådene for personer med nedsatt funksjonsevne (MNF) fra åtte kommuner i Sør-Rogaland til seminar i Sandnes rådhus.

Det var kommunene Gjesdal, Klepp, Sola, Sandnes, Stavanger, Strand, Time og Randaberg som deltok på seminaret.

— Denne møteplassen er viktig for å utveksle erfaringer. På grunn av koronapandemien og begrensningene den har satt for å treffes, har møtene på tvers av kommunene ligget brakk lenge, opplyser Maren Grayston Bjartung, sekretær for MNF Randaberg.

Tirsdag ettermiddag og kveld var første gang rådene kunne møtes etter pandemien.

Statsforvalteren var invitert for å orientere om CRPD-konvensjonen (Convention on the Rights of Persons with Disabilities), og Norge sine forpliktelser knyttet til denne. Videre snakket Siv-Len Strandskog, varaordfører i Sola kommune, om sitt engasjement i Sola MNF.

— Det politiske arbeidsfeltet i MNF var grunnlaget for Strandskog sitt politiske liv. Hun oppfordret derfor alle rådene til å strebe etter å være synlige og gjøre seg viktige, og fortalte hvordan MNF i Sola jobber med nettopp det, sier Maren Grayston Bjartung. — Mellom innleggene ble det òg tid til mange gode diskusjoner rådene mellom, om hvordan de arbeider og erfaringer de har gjort seg.

Programmet for seminaret så slik ut:

• Åpning ved Geir Inge Sivertsen, leder for Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne i Sandnes kommune.
  • Rådene fra de åtte kommunene presenterte seg.
  • Universell utforming som en del av planleggingen for nye boligområder. Hvordan går man frem for å få dette gjennom politisk? Varaordfører Siv-Len Strandskog fra Sola kommune holdt et innlegg om hvordan de fikk det til i Sola. Hun var helt sentral i denne prosessen, og satt i rådet for personer med nedsatt funksjonsevne.
  • Statsforvalteren: Økt fokus på konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Har vi nok kunnskap om dette for vårt arbeid?
  • Spørsmål og erfaringsoverføring mellom rådene.

Fakta: Etter kommuneloven § 5-12 skal alle kommuner opprette råd for personer med funksjonsnedsettelse. Rådet skal gi kommunestyret råd i saker som berører innbyggergruppene de representerer.

Bildet: Deltagere fra Randaberg MNF på seminaret i Sandnes, framme f.v. Evy Gundersen Hetland og Tone Edvardsen. Bak Maren Grayston Bjartung, sekretær for MNF Randaberg, og Walter Andrew Raustein. (Foto: Maren Grayston Bjartung).