Sebastian Jazdzewski ny biblioteksjef i Randaberg kommune

Publisert: 29.06.2021
Randabergs nye biblioteksjef heter Sebastian Jazdzewski (37). Han kommer fra stillingen som programansvarlig på Sandnes bibliotek, der han har vært i snart ni år.

I Sandnes har han blant annet vært en drivkraft for å bygge opp Litt.Sandnes – Sandnes litterære festival.

Sebastians hovedansvar i Sandnes har vært å planlegge og gjennomføre kulturprogram for voksne, ungdom og barn. Han er kjent som en dyktig bokbader, med intervju av prominente forfattere som Victoria Hislop og Vigdis Hjort på merittlisten.

Bibliotekt har et godt omdømme
Randaberg folkebibliotek har med avtroppende biblioteksjef Gro Handelsby i spissen, bygget opp et godt omdømme som en arena for litteraturformidling, rettet mot barn og unge så vel som de godt voksne.

- Vi gleder oss til å få Sebastian med på laget. Med ham som ny biblioteksjef har vi fått en person som kan videreutvikle formidlingsarbeidet. Samtidig har han solid erfaring med det daglige arbeidet i biblioteket, som ikke minst handler om å møte den enkelte låner og besøkende på en god måte, sier kultursjef Anders Jaarvik.

- Det høres banalt ut, men jeg gleder meg utrolig mye til å bli kjent med nye kolleger og med et nytt arbeidssted, sier Sebastian.

Sentral, lokal kulturformidlingsarena
- Jeg er helt sikker på at vi sammen kommer til å forsterke bibliotekets posisjon som en sentral, lokal kulturformidlingsarena, samt at vi kommer til å videreutvikle biblioteket i en enda mer interessant retning, med enda flere arrangementer, prosjekter og samarbeidsformer.

- Hittil har jeg bare vært turist her, legger han til. - Overgangen fra å være turist i den grønne landsbyen til å ta over som biblioteksjef blir veldig spennende.

Kommer fra Chojnice i Polen
Sebastian Jazdzewski kommer opprinnelig fra Chojnice, som ligger 12 mil sør for Gdansk i Polen. Han har master i nordiske studier fra Universitetet i Gdansk.

Hans musikklidenskap førte ham inn i interessen for det nordiske. Hans masteroppgave handlet om hvordan nordiske metalband er inspirert av norrøn mytologi og litteratur. Sebastian er nok over gjennomsnittet interessert i litteratur og språk, for nå er han i ferd med å lære seg islandsk.

- Endelig oppstartdato er ikke helt fastsatt, men inntil Sebastian starter i Randaberg er Tale Østrem konstituert som biblioteksjef, opplyser Anders Jaarvik.

Bildet:  Sebastian Jazdzewski er ny biblioteksjef i Randaberg kommune.