Randaberg vil ta imot 45 flyktninger fra Ukraina

Av: Kommunikasjon
Publisert: 10.03.2022
I Randaberg er det stor vilje til å ta imot mennesker som flykter fra krigen i Ukraina. Den grønne landsbyen planlegger å bosette 45 ukrainere.

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet IMDi har bedt alle kommuner i Norge om å vurdere kapasiteten til å bosette flyktninger fra Ukraina.

I forbindelse med denne kartleggingen har Randaberg kommune lagt konkrete planer om å bosette 45 ukrainere, cirka 15 voksne og 30 barn, som er en økning fra 28 bosettinger til mer enn 70 i kommunen i 2022.

— Økningen i bosetningen vil gi nye behov for barnehageplasser, introduksjonsprogrammet og grunnskoletilbud, i tillegg til nødvendig helsehjelp. Men vi er beredt til å håndtere denne økningen, sier NAV-sjef Kel Tighe i Randaberg kommune.

Han legger til at økt bosetting også vil skape behov for flere boliger.

— Det er ennå ikke klart hvor stort behovet for boliger til ukrainske flyktninger blir i Randaberg, men kommunen ønsker å kartlegge hvilke muligheter som er på det private boligmarkedet. Vi har derfor opprettet en kanal inn, slik at innbyggere kan melde fra om de vil hjelpe flyktninger med bolig.

Torsdag var det kommet inn meldinger om 14 ledige boliger, 5 av disse eneboliger.

— Vi er takknemlig for alle tilbakemeldingene fra innbyggerne i den grønne landsbyen, og håper folk fortsatt vil melde inn ledige boliger. Vi er godt i gang, sier Kel Tighe.

Her kan du melde fra om du har ledig bolig

Boligavdelingen i kommunen går nå gjennom alle tilbakemeldingene om ledig bolig.

— Vi sender ut brev til alle de som har meldt inn at de har ledig bolig til leie for flyktninger fra Ukraina. I brevet gir vi mer informasjon om hvordan vi skal følge opp den enkelte boligeier framover, opplyser Solbjørg Isaksen, prosjektkoordinator i Randaberg kommune.

Det er ventet at mange ukrainere vil ankomme Norge i tiden framover. Behovet for bosetting av flyktninger i kommunene vil dermed kunne bli større enn tidligere antatt.

— Randaberg kommune har lang erfaring og gode resultater knyttet til bosetting av flyktninger. Det er likevel viktig at vi rigger oss til kjapt for å kunne ta imot flyktninger fra mottak. Folk skal ikke bo lenge på mottak, de må få hjelp til å komme i gang med livet igjen i trygge, normale rammer, avslutter kommunedirektør Tone M. Haugen.