Randaberg kommune følger med på trusselbildet

Av: Kommunikasjon
Publisert: 04.03.2022
Norske myndigheter overvåker situasjonen i Ukraina nøye, trusselnivået er foreløpig uendret. ​​​​​​

Nyttige lenker til mer informasjon

​For å kunne holde seg oppdatert om hvilke tiltak og anbefalinger som gjelder, så kan disse nettsidene være nyttige og informative:

Hva gjør kommunen - og hva er kommunens ansvar?
Kommunen følger situasjonen nøye og forbereder seg på en anmodning fra norske myndigheter om eventuell bosetting av ukrainske flyktninger. Det er ikke grunn til å heve beredskapen nå. Randaberg kommune følger rådene til nasjonale myndigheter. Kommunen har ansvar for å levere for eksempel helse- og skoletjenester.

Siste nytt fra nasjonale myndigheter
Regjeringen.no deler siste nytt og har laget en oversikt med spørsmål og svar om situasjonen i Ukraina.

Mange vil hjelpe, men viktig at reglene for innreise følges
Krigen i Ukraina gjør sterkt inntrykk på alle, og flere enkeltpersoner tar ulike initiativ for å hjelpe mennesker på flukt. Utlendingsdirektoratet UDI får flere henvendelser fra personer som ønsker å hjelpe ukrainere i Polen, blant annet ved å reise til Polen og hente flyktninger til Norge med buss. Alle utlendinger som reiser til Norge, må reise lovlig inn i Norge. Du får mer informasjon om hvordan flyktninger fra Ukraina skal registrere seg på UDI sine sider

Slik kan du hjelpe?
Frivillighet Norge følger situasjonen i Ukraina og grenseområdene nøye. Her er oversikt over hvordan du kan hjelpe.

Hvordan snakke med barn og unge om krig og frykt
Her er noen råd om hvordan du kan snakke med barn og unge om vanskelige hendelser. Vanskelige hendelser kan være både noe barnet opplever selv og kriser i samfunnet, som terror og krig. Les mer på Utdanningsdirektoratet sine nettsider.

Vi har egen beredskapsorganisasjon
Randaberg kommune har en egen beredskapsorganisasjon, som trer sammen når en hendelse har inntruffet eller det er indikasjoner på at noe kan skje. Det kan være branner, ulykker, cyberangrep eller katastrofer.

Kommunens fokus er tryggheten til innbyggerne. Vi følger derfor nøye med på det nasjonale trusselbildet, og følger opp de tiltakene og føringene vi får fra Statsforvalteren og andre myndigheter.

Sikker hverdag
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler alle norske husholdninger å ha et minimum av egenberedskap - Dette bør du ha hjemme - for å kunne ivareta de nødvendigste behovene for mat, drikke og informasjon i tilfelle en krise inntreffer.