Randaberg er innstilt på å hjelpe flyktninger i krise

Av: Kommunikasjon
Publisert: 29.03.2022
Kommunedirektøren vil at kommunen bosetter 155 flyktninger i 2022. Saken skal drøftes i et ekstraordinært formannskapsmøte onsdag 30. mars kl. 18.

Siden Russlands invasjon av Ukraina 24. februar, er snart 4 millioner mennesker drevet på flukt. Dette er den største flyktningkrisen i Europa siden andre verdenskrig, og kommunedirektøren er innstilt på å hjelpe.

Saken i formannskapet tas opp etter anmodning fra Integrerings- og mangfoldsdirektorat (IMDi), som ber Randaberg kommune om å bosette og integrere 155 flyktninger i 2022.

Administrasjonen i Randaberg kommune har laget en strategi for hvordan organisasjonen raskt skal øke kapasiteten på tjenestene.

— Bolig er trolig det mest utfordrende, og vi må gjerne tenke nytt for å finne gode løsninger. Kommunedirektøren er imponert over hvor fort ledere og medarbeidere i kommunen har snudd seg rundt, og bidratt til bærekraftige og realistiske løsninger til de mange problemstillingene vi må ta tak i for å løse denne formidable oppgaven, skriver kommunedirektøren i sakspapirene til formannskapet.

Du kan følge formannskapet sitt møte direkte her.