Randaberg bedt om å bosette 155 flyktninger

Av: Kommunikasjon
Publisert: 18.03.2022
IMDi ber Randaberg kommune bosette 155 flyktninger, som er en økning fra 28 bosettingsplasser i 2022.

Det vil særlig være kvinner, barn og eldre flyktninger som kommer fra Ukraina. Kommunene må derfor legge planer for å bygge opp tjenesteapparatet for flyktningene som kommer fra Ukraina og andre land.

— Dette er en kraftig økning, men kanskje ikke helt uventet. Norge skal ta et stort ansvar, fordi vi kan. Vi opplever den største flyktningstrømmen i Europa siden andre verdenskrig. Vi vet at UDI har jobbet med ulike framtidsbilder de siste dagene. Det er en helt vanlig framgangsmåte i krisehåndtering, og ble gjort mange ganger under pandemien, sier kommunalsjef Kel Tighe i NAV Randaberg.

For Randaberg kommune er 155 et høyt antall flyktninger som skal bosettes, og som vil kreve mye arbeid.

— Vi har fulgt flyktningsituasjonen tett de siste tre ukene, og forberedt oss så godt vi kan. Vi har gjort dette mange ganger før, og vi har mange dyktige medarbeidere i hele organisasjon som kan dette.

— Det som er annerledes er at det er i mye større omfang enn noensinne, og tempoet vil bli mye raskere, sier Kel Tighe.

Vi trenger flere boliger. Gå inn her dersom du har ledig boenhet

Randaberg er nødt til å se på helheten i kommunens bidrag overfor flyktningen som kommer til vår kommune. Det dreier seg om både boliger, helsetjenester, introduksjonsprogram, barnehageplasser og skole.

— Vi skal bidra til å bosette de flyktningene som IMDi nå ber oss om. De skal få det godt i Randaberg. Derfor må kommunen se på helheten, se på alle de ulike tjenestene kommunen har plikt til å gi overfor flyktningene som kommer, og vurdere hva kommunen faktisk kan klare å håndtere, sier kommunedirektør Tone M. Haugen.

— Vi er innstilt på å finne gode løsninger, samtidig som vi ser at det kan bli noen krevende dager og uker framover. Men vi har ressurser og mange gode krefter i administrasjonen og blant frivillige i bygda, og vi skal gjøre vår del, avslutter kommunedirektøren.

IMDis anmodning blir lagt fram for politisk behandling i en egen sak så snart som mulig.