Økt smitte bekymrer

Av: Kommunikasjon
Publisert: 03.11.2021
I Randaberg øker smitten, som i resten av samfunnet. Vaksine er viktig for å bremse spredningen av viruset.

Etter en fallende smittetrend frem til uke 41, har antall påviste smittede i Randaberg steget de tre siste ukene, slik det også gjør regionalt og nasjonalt.

— Vi følger nært med på indikatorer, som gir et bilde av hvor stor betydning denne smitteøkningen har når det gjelder forekomst av alvorlig covid-19-sykdom. Antall sykehusinnleggelser og bruk av intensivkapasitet på sykehus sier mye om dette, sier kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

Det er ikke kommet informasjon om at noen av de smittede på Randaberg er alvorlig syke.

— Blant de smittede de siste tre ukene, ser vi likevel at uvaksinerte er betydelig overrepresentert i forhold til hvor stor andel de utgjør av befolkningen. Det minner oss om hvor viktig vaksine er for å bremse spredningen av viruset i den voksne delen av befolkningen. På den annen side gir også gjennomgått covid-19-sykdom immunitet, og vi må nok leve med en viss forekomst av smitte i befolkningen, sier kommuneoverlegen.

Viktig å teste seg ved symptomer på smitte
Det er relativt få som tester seg til tross for at en stor andel av kommunens innbyggere har luftveissymptomer.

— Det er viktig at alle som har symptomer på koronasmitte tester seg, slik at de ikke bringer smitte videre. Dette gjelder uansett om du er vaksinert eller ikke, sier Ole Bernt Lenning.

Målet er å begrense smitten
Antall vaksinerte i Randaberg er relativt høyt. Tall fra FHI viser at 92,5 prosent av innbyggerne over 18 år i Randaberg er vaksinert med dose 1. I Rogaland viser tilsvarende tall for dose 1, 90,5 prosent. Når det gjelder dose 2 er 88,3 prosent av innbyggerne vaksinert, mot 85,7 prosent i Rogaland.

— Den overordnede målsettingen nå er å begrense smittespredningen og holde sykdomsbyrden lav. Inntil 90 prosent av befolkningen som er 18 år og eldre er vaksinert med to doser. I tillegg er vi kommet godt i gang med vaksineringen av dose 3 for gruppen over 65 år, noe som er gledelig, avslutter Ole Bernt Lenning.

De generelle smittevernråd som fortsatt gjelder er:

Her kan du lese mer om nasjonale råd og regler som gjelder i en normal hverdag med økt beredskap.