Nytt smittetilfelle i Randaberg

Publisert: 03.11.2020
Tirsdag ble det registrert ett nytt tilfelle av koronasmitte i Randaberg kommune.

- Personen som tirsdag fikk påvist covid-19-smitte, ble satt direkte i karantene og følges opp av smitteoppsporingsteamet i kommunen, opplyser kommuneoverlege Ole Bernt Lenning.

Han forteller også at situasjonen i Nyvoll barnehage nå er mer avklart, etter at én av de ansatte fikk påvist smitte i sist uke.

- Alle nærkontaktene til barna og de ansatte på avdelingen har testet negativt. Slik det ser ut nå vil avdelingen i barnehagen åpne igjen på mandag, etter å ha holdt stengt hele denne uken.

Kommuneoverlegen gir ros til barnehagen for måten de har håndtert smitten og oppfølgingen av barn og ansatte. - Nyvoll barnehage og smitteteamet i kommunen har håndtert smittesituasjonen på en veldig god måte.

Stiller spørsmål ved registrering av smittede
Sammen med resten av landet har Randaberg de siste to ukene opplevd høye tall med koronasmittede.

- Registreringen av smittede har stor betydning for hvordan vi vurderer vårt smittebilde, for å unngå at innbyggerne våkner til en 40 prosent smitteøkning over natten, sier Ole Bernt Lenning.

Han viser til at det nylig ble registrert åtte positive koronasmittede på et skip som anløpte havn i kommunen for testing. Straks etter at testingen var avsluttet gikk skipet, etter kapteinens valg, til utenlandsk havn for oppfølging og smittesporing der.

- Mannskapet på dette skipet har aldri satt sin fot på norsk jord og kan heller ikke påvirke vårt smittepress. Det er derfor jeg har stilt spørsmål til helsemyndighetene og Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS) om arbeidstakere på skip, som har testet positivt, skal registreres i MSIS på kommunen, sier kommuneoverlegen.

Ifølge statistikk fra MSIS var det tirsdag 3. november registrert 23 personer med koronasmitte i Randaberg.

Påvirker planer og vurderinger
Store smittetall påvirker planer og vurderinger i kommunene.

- I vurderingen av smitterisiko skilles det mellom de som går rett i karantene, for eksempel fra utenlandske arbeidstakere, og de som representerer lokal smitte, for eksempel i selskaper og skoler, som medfører til dels store smittesporingsoppgaver.

- Etter min mening blir det derfor feil å vurdere risiko med dette skipet, fordi det her gjelder personer som ikke har vært på norsk jord, avslutter Ole Bernt Lenning.