Ny smitte søndag

Publisert: 19.04.2021
Søndag testet to personer i Randaberg positivt for covid-19. Flere barnehagebarn og skolelever settes i karantene og ventekarantene som en konsekvens av den nye smitten.

Én ny person på skipet Ile de Baz testet søndag positivt. Det franskeide skipet har hatt 12 covid-19-positive av et mannskap på totalt 54. Ile de Baz la til kai ved Mekjarvik i Randaberg fredag.

I tillegg fikk vi en ny positiv covid-19 smittet i tilknytning til en skole i Stavanger, som medfører karantene og ventekarantene ved Myrå barnehage og Harestad skole.

Fra mandag av settes også en klasse ved Randaberg videregående skole i ventekarantene og testes, på grunn av en situasjon med en nærkontakt som senere testet positivt. Den smittede personen er ikke bosatt i Randaberg. Smittetilfellet ved den videregående skolen påvirker to klasser på Harestad og fire avdelinger i Myrå barnehage med ventekarantene.

Mye smitte i Randaberg i siste uke
- I siste uke har vi hatt mange covid-19-positive i Randaberg. Alle har gjennomgående kjente smitteveier. Det dreier seg om få familier med tilknytning til to skoler i Stavanger, i tillegg til et smittetilfelle ved Randaberg videregående skole, som gjør at nye tester må utføres der mandag. Vi har denne uken òg hatt smitte og karantene i døgntjenesten i Randaberg kommune, opplyser Ole Bernt Lenning, kommuneoverlege i Randaberg kommune.

- Mange har opplevd å bli satt i ventekarantene. Dette er et kortvarig, men smittevernmessig effektivt tiltak, inntil man får testet ut de nødvendige personene i karantene og får oversikt over situasjonen. Vi ber om forståelse for det, sier Ole Bernt Lenning.