Ny nettside skal hjelpe boligkjøpere

Publisert: 28.10.2020
Jusstudenter i Tromsø og Oslo har på dugnad laget en egen nettside som skal hjelpe boligkjøpere ved kjøp, salg og leie av bolig.

Ferske tall fra forsikringsselskaper viser at hvert fjerde boligkjøp ender i tvist mellom kjøper og selger.

Bakgrunnen for de fleste boligsakene er at boligen ikke svarer til kjøpers forventning. De typiske sakene handler om våtrom, sopp- og råteskader, lekkasjer og dreneringsproblemer. Disse uenighetene utgjør 20 000 boligsaker i året.

Nå har jusstudenter i Tromsø og Oslo lansert nettsiden Eiendomsrett.no for å hjelpe boligkjøpere.

Nettsiden har mange nyttige tips og standardkontrakter for folk som ønsker å vite mer om sine rettigheter ved uenigheter om boligkjøp. Formålet er å bidra med rettsavklaring for vanlige folk innen de mest sentrale temaene, slik som for eksempel husleieforhold.

Stort behov for juridisk hjelp
– Det er et stort behov for juridisk hjelp ved uenigheter rundt kjøp og salg av boliger i Norge. En bolig koster mye penger og en skade på en bolig kan utgjøre mye penger, så dette er viktig for folk flest, sier jusstudent Martin Moe, en av initiativtagerne til den nye nettsiden.

Kontrakter på flere språk
Husleiekontrakten er allerede oversatt til polsk, latvisk, russisk og fem andre språk. Studentene bak nettsiden har som kortsiktig mål å oversette alle maler til de 15 mest utbredte språkene for innvandrere i Norge.