Ny kraftledning - folkemøte og åpen kontordag

Av: Kommunikasjon
Publisert: 15.03.2022
Det skal bygges nye kraftledninger fra Stavanger, via Randaberg til Rennesøy. I forbindelse med dette blir det folkemøte (5. april) og åpen kontordag (28. april) i Randaberg.

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har mottatt søknad fra Lnett (et selskap i Lysekonsernet) om å bygge en ny 132 kV kraftledning fra planlagte Krossberg transformatorstasjon i Stavanger, via en ny Harestad transformatorstasjon i Randaberg til en ny Nordbø transformatorstasjon på Rennesøy.

Bakgrunnen for søknaden er behov for fornyelse av kraftnettet og økt etterspørsel etter nettkapasitet.

Søknaden er lagt ut til offentlig gjennomsyn. Se mer på siden: Gi dine innspill til kommunen. Dokumentene er også lagt ut elektronisk på NVE sine nettsider

Kart over Randaberg

Kart: Lnett har i sin søknad lagt fram fem ulike trasékombinasjoner på strekningen. Fra Harestad til nye Nordbø transformatorstasjon har Lnett søkt om en kombinasjon av luftledning, sjøkabel og jordkabel og to traséalternativer over Mosterøy. Lnett søker om to alternative plasseringer av nye Harestad transformatorstasjon. Begrunnelsen for søknaden er økt etterspørsel etter nettkapasitet og behov for styrket forsyningssikkerhet i Randaberg og Rennesøy, i tillegg til at deler av strømnettet er så gammelt at det må fornyes.

Folkemøte:

• Dato: Tirsdag 5. april
  • Tid: Kl. 19.00
  • Sted: Varen Randaberg kulturscene, Torvmyrveien 22

På møtet orienterer NVE om den formelle behandlingen av søknaden og konsekvensutredningen, mens Lnett vil orientere om prosjektet. Alle er velkomne – ingen påmelding.

Åpen kontordag:

• Dato: Torsdag 28. april
  • Tid: Kl. 12.00-20.00 (påmelding)
  • Sted: Kommunehuset, kommunestyresalen, Randabergveien 370

Under åpen kontordag gis det nærmere informasjon om prosjektet og videre saksbehandling. Det settes av 30 minutter til den enkelte grunneier. Dersom det er behov for mer tid ber vi om at det gis beskjed på forhånd.