Ny bysykkel er klar til bruk

Mandag 3. februar ble Kolumbus sin nye bysykkel presentert av ordførere fra ni kommuner og fylkesordfører ved Breiavatnet i Stavanger sentrum.

Fram mot sommeren skal 750 nye sykler plasseres ut.

I Randaberg er det i dag to ladestasjoner for sykkelen, ved kommunehuset og Randaberg Arena. Fire nye ladestasjoner er planlagt skal stå klar med det første.

Tjenesten er inkludert i HjemJobbHjem-ordningen
    - Som ansatt i en HjemJobbHjem-bedrift, kan du benytte bysykkelen i èn time sammenhengende før du må levere den tilbake i en ladestasjon. Dette tilbudet gjelder uavhengig om du har valgt å kjøpe HjemJobbHjem-billetten, opplyser folkehelsekoordinator Anne Grødem i Randaberg kommune.

Nytt er det at ansatte som ønsker å bruke bysykkelen, må laste ned Kolumbus sin billettapp for å tilgang til bysykkelen.

- Har du allerede lastet ned billettappen, må du oppdatere den slik at bysykkelen kommer opp som et alternativ, sier Anne Grødem.

Bysykkel i 11 kommuner
    Bysykkelen finner du når du sykler i Eigersund, Hå, Klepp, Gjesdal, Haugesund, Karmøy, Sandnes, Sola, Randaberg, Stavanger og Strand.

Det er Bymiljøpakken, Klimasatsmidler, den enkelte kommune, Bysykkelen og Kolumbus som har løftet og finansiert nye bysykler.

Dette skriver Kolumbus om den nye bysykkelen

De viktigste endringene:

• Du låser opp sykkelen i billettappen, ikke på en skjerm på sykkelen som tidligere.
    • Tiden du kan ha sykkelen uten ekstra kostnad reduseres fra 3 til 1 time, uansett hvilken billett du har i billettappen eller om du er HjemJobbHjem-ansatt.
    • Grunnen til at du må registrere bankkortet ditt, er at vi må ha mulighet til å ta betalt for ekstra tid utover den første timen.
    • Du blir også trukket om du returnerer sykkelen langt fra et ladestativ.

Slik bruker du den nye bysykkelen:

• Før du henter ut en sykkel:
      Billettappen Kolumbus billett bruker du for å hente ut en bysykkel. Du får nå alt på ett sted og slipper ekstra apper og pålogginger for å bruke bysykkelen. Kolumbuskortet kan ikke brukes.
      I menyen i billettappen velger du Bysykkel. Om du jobber i en HjemJobbHjem-bedrift og har registrert deg med rett mobilnummer, eller du har en gyldig billett i billettappen, vil du ha muligheten til å hente ut en ledig bysykkel fra et ladestativ. Husk at du må registrere et bankkort i billettappen før du kan bruke bysykkelen.
    • På farten:
      Når du har hentet ut sykkelen, kan du ha den i 1 time om gangen uten ekstra kostnad. Etter den første timen, koster det 1 krone i minuttet å bruke sykkelen. Du kan bruke den i maks 12 timer om gangen.
      Sykkelen skal kun brukes i Rogaland.
      Skal du sette fra deg sykkelen en liten stund, kan du låse den. Dette gjør du i billettappen. Bare pass på at du har strøm nok på mobilen til å låse sykkelen opp igjen.
    • Når du er ferdig:
      Du returnerer sykkelen til en ladestasjon ved å sette forhjulet inn i stativet. Stativet har en liten sensor som registrerer om sykkelen er returnert riktig. Du vil få en bekreftelse i billettappen om at sykkelen er returnert og turen avsluttet. Om ladestativet er fullt, kan du returnere sykkelen kostnadsfritt like ved ladestativet.
      Må du returnere sykkelen langt fra en ladestasjon, kan du låse den og avslutte turen i billettappen, men merk at det da vil påløpe et tilleggsgebyr på 200 kroner.
    • Noe i veien?
      Dersom sykkelen skulle bli ødelagt eller mistet mens du bruker den, blir du erstatningspliktig. Merk at du er ansvarlig for sykkelen fra den blir hentet ut av en ladestasjon og helt til den returneres igjen.