Travle tider for NAV Randaberg sitt Jobb- og Introteam, her representert ved veileder Ingrid Bru Brenna (til venstre), fagleder Monica Svendsen og veileder Vanessa Håland.

Noen få flyktninger fra Ukraina er allerede på plass

Av: Kommunikasjon
Publisert: 06.04.2022
47 huseier har til nå tatt kontakt med Randaberg kommune om å leie ut boligen til ukrainske flyktninger. De 14 første flyktningene er på plass.

Bygg og eiendom er godt i gang med å følge opp disse, og inngår avtaler fortløpende.

— Vi er takknemlig for alle svar vi har fått fra innbyggere. Vårt inntrykk er at mange ikke er helt klar over hvor enkelt det er å søke bruksendring i leiligheter. Vi oppfordrer derfor folk som har ledig bolig, og som ønsker å leie ut boligen, om å bruke skjemaene via lenken under og fylle inn informasjon om boligen. Til mer den enkelte gjør på forhånd, til raskere går godkjenningen, sier Solbjørg M. Isaksen, prosjektleder i Bygg og eiendom.

Når kommer flyktningene til Randaberg?

14 flyktninger fra Ukraina er allerede på plass i den grønne landsbyen.

— Siden 24. februar har det vært tett dialog og samarbeid med mange aktører om å bosette flyktninger. Utlendingsdirektoratet (UDI), IMDi, politiet, Rogaland fylkeskommune, og ikke minst kommunene og statsforvalteren er blant de som samarbeider for å løse den største flyktningkrisen siden andre verdenskrig. Det er derfor mange dyktige folk i alle organisasjoner som jobber hardt og målrettet for å få dette til, forteller kommunalsjef Kel Tighe i Randaberg kommune.

— Først må vi ha vedtak fra UDI, deretter overtar Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) oppfølgingen. IMDi kartlegger hver enkelt flyktning, før de bestemmer seg for hvilken kommune de skal be om bosetting i. Dette er systemer og rutiner vi i den grønne landsbyen kjenner veldig godt, siden vi har jobbet med bosetting i en årrekke, forteller Tighe.

I dag har cirka 3 000 flyktninger fått vedtak om kollektiv beskyttelse i Norge.

— Forskjellen fra tidligere er at det nå går mye fortere, og det vil bli mange flere bosettinger enn noensinne. Slik det ser ut per i dag, tror jeg ikke at vi får de første navnene fra IMDi før etter påske, sier Tighe

Det er utfordrende å rekruttere nok folk til NAV, skole, barnehage og helse.

— Vi har fått god respons på de utlysninger vi har lagt ut til nå. Dette skal vi klare veldig bra. Jeg er imponert over hvor fort medarbeidere i kommunen har snudd seg rundt og ordnet bolig, skoleplass og bistand fra NAV, sier kommunalsjefen.

— I 2022, Frivillighetens år, vil frivillige lag og foreninger spille en viktig rolle i integrering av flyktninger i den grønne landsbyen. Jeg er derfor glad for at flere flyktninger allerede har kommet i kontakt med frivillige lag, og har blitt tatt god imot, avslutter Kel Tighe.