Nedjustert TISK - hva betyr det?

Av: Marita R. Larsen
Publisert: 25.09.2021
Fra mandag 27. september blir det mindre testing, færre må gå i karantene og hurtigtester kan brukes mer.

Regjeringen har bestemt at TISK-strategien (Testing, Isolasjon, Sporing og Karantene) skal nedjusteres. For deg som bor i Randaberg betyr dette:

Testing:
Du kan teste deg selv eller ta PCR-test hvis du har symptomer. Er hurtigtesten positiv, må du bestille PCR-test ved teststasjon for å bekrefte hurtigtesten.

Ved helt lette symptomer som snue, tørr hals, men ellers helt fin allmenntilstand der du ikke føler deg syk: Er hurtigtesten negativ kan du gå på jobb.

Føler du deg litt syk, har nedsatt allmenntilstand, eventuelt hoste eller feber: Da bør du holde deg hjemme, uansett om det er korona eller ikke. Du kan enten ta hurtigtest eller en PCR-test. Du kan gå tilbake på jobb når du føler deg frisk og testen er negativ.

Isolasjon:
Hvis du har fått påvist smitte skal du fortsatt gå i isolasjon.

Smittesporing:
Smittesporerne i kommunen tar nå kun kontakt med nærkontakter til smittede som bor i samme husstand eller er tilsvarende nære (for eksempel en kjæreste eller en man har vært på hyttetur med). Du som har fått påvist smitte må varsle andre nærkontakter og oppfordre dem til å teste seg.

Karantene:
De som bor i samme husstand som, eller er tilsvarende nær, en smittet person, må gå i karantene hvis de ikke er fullvaksinerte. Er de fullvaksinerte slipper de karantene.

Øvrige nærkontakter som ikke tilhører samme husstand som den smittede bør ta en test så raskt som mulig etter beskjed om mulig eksponering for smitte.

Hurtigtester som kan brukes

Du kan bruke alle hurtigtester som er CE-merket. Du kan enten kjøpe hurtigtester på apotek/butikk eller få hurtigtester som deles ut av kommunen.

Utdeling av hurtigtester i uke 39

Utlevering av selvtest skjer mandag til fredag i Randaberghallen, fra kl. 08.00 til 10.00 og 17.00 til 19.00 alle dager. Utlevering skjer ved inngangen på baksiden mellom idrettshallene, på samme sted som under vaksinering.

Disse rådene gjelder fortsatt

Vask hendene ofte, ha god hostehygiene og hold deg hjemme hvis du føler deg syk!