Nasjonal jordvernpris tildelt Randaberg kommune

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad delte mandag ut Nasjonal jordvernpris 2019 til Randaberg kommune.

Ordfører Kristine Enger mottok prisen på vegne av kommunen under et arrangement på torget i Randaberg sentrum. Varaordfører Gunhild Vårvik Tangeland ledet det hele fra den originale scenen, en pyntet traktortilhenger levert av bonde Olaus Vistvik.

I forbindelse med prisutdelingen deltok også fylkesmann Lone Merethe Solheim. I tillegg var det tale fra Jannicke Kvilhaug og Hanne Lundbakk Flatebø fra Barn og unges kommunestyre i Randaberg og sang av Drømmestipend-mottaker Rebekka Elida Aase Bø.

Fylkesmannen i Rogaland nominerte Randaberg kommune til prisen på bakgrunn av dette:

• Randaberg har stort fokus på landbruk som næring, og på jordvern.
    • Fokus på allmenngjøring av jordvernet, «Den grønne landsbyen».
    • Lite omdisponering gjennom flere år og aktiv styring av vekst.
    • Innstramming på langsiktig grense i forbindelse med revidering av kommuneplanen.
    • Fokus på effektiv arealutnytting og redusert transportarbeid.
    • Lojal om kommuneplanen, streng dispensasjonspraksis.

Om selve prisen
    Den nasjonale jordvernprisen ble første gang utdelt i 2017 og opprettelsen av prisen er et tiltak for å styrke jordvernet. Prisen skal bidra til å øke oppmerksomheten om jordvernet, særlig i kommunene og fylkeskommunene, og få fram gode ideer og eksempler på tiltak, planer og strategier for å ta vare på dyrka mark.

Målgruppen for prisen er fylkeskommuner og kommuner som tar aktive grep i regionale planer og i kommune- og reguleringsplaner.

Bildet under: BUK-representantene Jannicke Kvilhaug og Hanne Lundbakk Flatebø holdt tale. Her gratuleres Jannicke etter talen av ordfører Kristine Enger og landbruks- og matminister Olaug Bollestad.