Møt vår nye chatrobot Kommune-Kari

Av: Kommunikasjon
Publisert: 10.06.2022
Hils på vår nye digitale medarbeider! Hun jobber døgnet rundt, alle dager i året. Torsdag 9. juni hadde chatroboten Kommune-Kari sin første dag på jobben i Randaberg kommune.

Med Kommune-Kari får innbyggerne en ny inngang til informasjon om kommunen og kommunens tjenester. Kari er åpen for spørsmål om det meste kommunen holder på med, og blir aldri trøtt av å svare. Nå kan innbyggerne stille spørsmål og få svar også utenom kontortiden

Om Kommune-Kari

• Kommune-Kari er en såkalt chatbot, eller snakke-robot, som svarer på spørsmål om kommunens tjenester.
  • Hun er et dataprogram som bruker kunstig intelligens og maskinlæring.
  • Når en innbygger stiller et spørsmål i chatten, vil programmet analysere og prøve å forstå spørsmålet basert på det vi har lært den og hvilke data som er tilgjengelige. Gjennom dialog med innbyggerne vil chatboten svare og etter hvert gi bedre svar.
  • Kommune-Kari svarer på flere tusen spørsmål og er åpen hele døgnet.
  • Randaberg er kommune nummer hundre som bruker Kommune-Kari på sine nettsider. Med Kommune-Kari får innbyggerne en ny inngang til informasjon om kommunen og kommunens tjenester. Kari er åpen for spørsmål om det meste kommunen holder på med, og blir aldri trøtt av å svare. Nå kan dere stille spørsmål og få svar også utenom kontortiden.

.Logo Kommune-Kari

Bilde: Slik ser bilde av Kommune-Kari ut, du finner henne nede i høyre hjørne på nettsidene.

Slik bruker du Kommune-Kari

Kommune-Kari finner du på kommunens nettside. Hun vises som et stilisert dameansikt nede i høyre hjørne. Når du trykker på ansiktet åpnes et vindu hvor du kan stille spørsmål. Hun vil da analysere spørsmålet ditt og gi deg svar eller lenker til sider med informasjon som er aktuelle. Av og til må du ha en chat, eller dialog, for å finne fram til rett svar.

Det er ikke et menneske som svarer i Kommune-Kari. Hun svarer heller ikke på konkrete saker du måtte ha i kommunen, men gir generell informasjon om tjenester.