Medlemmer fra helselaget i Randaberg samlet foran kunstverket, f.v. Ellen M. Steen, Inger Myhre, Marit Valen Lund, Anna Kristin Klæbo Jakobsen, Asta Todnem, Reidun Sirevaag, Marit Aasland, Jorunn Dovland Andersen og Hava Orlista.

«Lystige løvetenner» er offisielt overrakt til Randaberg helsesenter

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 04.05.2022
Tirsdag 3. mai ble det markert at kommunen fikk et flott kunstverk fra Randaberg helselag til det nye Randaberg helsesenter.

Bildet: "Lystige løvetenner" er plassert på veggen i inngangspartiet til Randaberg sykehjem.

Kunstgave til 100 000 kroner.

I mars 2018 tok Reidun Sirevaag, den gang leder i Randaberg helselag, kontakt med virksomhetsleder Ann Kristin Schmidt Thomson i Randaberg kommune, for å fortelle at helselaget ville gi en gave til det nye Randaberg sykehjem.

Gaven som helselaget tok initiativ til, ble tekstilkunsten "Lystige løvetenner», laget av bergenskunstneren Ingrid Aarset (64). Kunstverket er i et lett plastmateriale, der både farge og utforming symboliserer den grønne landsbyen.

Kunstverket ble tatt i mot rett før den offisielle åpngen av Randaberg helsesenter i september 2020, men ble ikke installert på veggen i inngangspartiet til sykehjemmet før i mars 2021.

På grunn av restriksjoner de siste to årene, har det vært krevende å få gjennomført en offisiell markering for dette kunstverket - før nå.

eg er veldig overrasket og veldig glad, og syntes at dette er en fantastisk generøs gave fra helselaget, sier Ann Kristin Schmidt Thomson, virksomhetsleder for Heldøgn i Randaberg kommune (t.v.), som står sammen med Reidun Sirevaag fra Randaberg helselag og kunstkonsulent Linnéa Blakéus Calder fra KORO (Kunst i offentlig rom).

Bildet: — Jeg er veldig overrasket og veldig glad, og syntes at dette er en fantastisk generøs gave fra helselaget, sier Ann Kristin Schmidt Thomson, virksomhetsleder for Heldøgn i Randaberg kommune (t.v.), som står sammen med Reidun Sirevaag fra Randaberg helselag og kunstkonsulent Linnéa Blakéus Calder fra KORO (Kunst i offentlig rom).

Kunstverket gir en flott velkomst

— Lystige løvetenner passer utrolig godt til den grønne landsbyen, og vi synes det gir en flott velkomst i inngangspartiet til Randaberg sykehjem. Dette kunstverket gjør at det blir litt liv og røre, det er friskt og frodig, sa Ann Kristin Schmidt Thomson i sin tale under overrekkelsen.

— Mange ser på løvetann som et ugras. Men løvetannen symboliserer livskraft. Og er det noe vi trenger i alle faser av livet, så er det livskraft og livsglede.

— Det å gi en kunstgave til et sykehjem er en god tanke. Det er en gave som er godt synlig. Så tusen takk, vi er veldig takknemlige, avsluttet Ann Kristin Schmidt Thomson.