De begynte som landsbyfaddere. Nå er den syriske og norske familien blitt gode venner. Fra venstre Mohammed, Zohour, Fatima, Ane, Kjellaug og Martin. Helt fremme står Karam. Fire av de andre barna var ikke til stede da bildet ble tatt.

Meld deg som landsbyfadder

Av: Borghild Gudmestad
Publisert: 20.05.2022
Det trengs fortsatt landsbyfaddere i Randaberg. Her kan du lese litt mer om møtet mellom en syrisk og norsk familie.

De har kjent hverandre i noen år nå, den norske og syriske familien, og der de ofte møtes rundt søndagsmiddagen. Relasjonen startet som landsbyfadder, der familiene nå har blitt venner.

Spleist sammen

Landsbyfadder-ordningen bygger på ideen om at integreringen for flyktninger går gjennom relasjoner. Man bygger opp sitt sosiale nettverk og får trent på språket med å få en landsbyfadder.

— Vi hørte om dette gjennom kommunen og meldte vår interesse, forteller ekteparet Kjellaug og Martin Goldhahn.

Så ble de spleiset sammen med den syriske firebarnsfamilien som ble bosatt i Randaberg for rundt sju år siden.

Gode middager

De to familiene har hatt og har fortsatt middager sammen. Datteren Ane på 13 år har lagt sin elsk på syrisk mat.

—Jeg bare elsker den maten, den er himmelsk, sukker hun. De andre ler.

Det handler først og fremst om relasjoner. Mat og prat har vært viktig, i tillegg har de også vært ute på tur sammen, på skøyter, i båt og på ski. Den syriske familien har også vært i Martin sin 50-årsdag.

— Jeg er selv innvandret fra Tyskland, og vet noe om å komme fra et annet land. Dette er en glimrende mulighet til å bli kjent med mennesker fra en annen kultur, sier Martin.

Karam, Fatima, Zohour og Mohammed Bakkour stortrives sammen med randabergfamilien. Zohour var spent i starten i møtet med en annen kultur.

— Hvordan ville det bli å møte disse menneskene? Men de er en veldig hyggelig familie! smiler hun.

Resten av familien nikker samstemt til det. Mohammed sier:

— Jeg synes denne kontakten har hjulpet på integreringen.

Flere har meldt seg som landsbyfaddere i Randaberg, men det trengs flere for å integrere flyktningene her.

Kan du tenke deg like fine menneskemøter som disse to familiene har fått? Da kan du ta kontakt med:

janet.sande.tunge@randaberg.kommune.no eller på mobilnummer 93 01 74 26

irene.vika.jaatun@randaberg.kommune.no eller på mobilnummer 95 76 54 52

Overordnet målsetting for Landsbyfadder-ordningen:

• Veilede flyktningen om og i det nye lokalsamfunnet de har kommet til.
  • Fungere som et bindeledd mellom flyktningen og samfunnet, med det som mål at flyktningen skal bygge opp sitt sosiale nettverk.
  • Være en som flyktningen kan snakke norsk med på regelmessig basis.