Kulturstipend til ung filmskaper

Filmskaper Teodor Sven Bø (21) fra Randaberg er tildelt 25 000 kroner i kulturstipend for 2020.

Teodor Sven Bø har alltid likt å fortelle historier. Som liten elsket han å tegne og male, senere begynte han å fotografere og å lage film. Det var derfor naturlig at han valgte medier og kommunikasjon som retning på Randaberg videregående skole.

Filmproduksjon er hans største lidenskap, og han synes det er spennende å jobbe både med fiksjons- og dokumentarfilmer. Han fullfører sin bachelorgrad i filmproduksjon ved Westerdals | Høyskolen Kristiania i Oslo våren 2021.

Landsbytalent-vinner
    Bø vant Landsbytalenter i 2016 for en film om familien sin. Han har produsert flere kortfilmer, både gjennom skolen og på eget initiativ. Han har også hatt flere spennende film- og fotooppdrag for SOS-barnebyer, med reiser til Kosovo, Vietnam og Tanzania, for å dokumentere sterke historier fra det viktige arbeidet organisasjonen gjør der.

I Randaberg er det nok mange som så filmen han laget i forbindelse med nasjonaldagsfeiringen i 2020; Randaberg sin versjon av «Ja vi elsker».

Vil fortelle viktige historier
    Teodor Bø har tydelige og spennende tanker om hva han vil som filmskaper. Han har som mål å produsere eller regissere spillefilmer som får publikum til å føle noe. Han vil fortelle historier som er viktige for mennesker og som kan påvirke samfunnet.

Randaberg kommune håper at kulturstipendet vil gi Teodor inspirasjon og motivasjon til å satse videre på filmproduksjon.

Randaberg kommunes kulturstipend har som formål å stimulere til fortsatt utvikling og innsats innenfor kulturområdet i kommunen. Kulturstipendet kan søkes både av utøvere innen idrettsområdet og personer som driver kunstnerisk eller kulturell virksomhet. Stipendet er på 25 000 kroner og deles ut under ordførerens nyttårsmottakelse.