Bak fra venstre Jan Egil Bø, ordfører Jarle Bø, Magnar Bø, Helene Bø Torgersen, Kåre Bø og Odd Inge Bø. Foran på bildet sitter Knut og Olene Bø.

Knut Bø 100 år

Av: Kommunikasjon
Publisert: 05.12.2022
Randaberg kommune gratulerer Knut Bø med hundreårsdagen. Lørdag 3.desember var det feiring i kirkestuen.

Oppvokst på gård
Knut er født 2. desember 1922 og vokste opp på Bø, i en søskenflokk på syv. Han var tidlig med i arbeidet på garden og fikk etter hvert arbeid som dreng på Viste. I 1943 flyttet han til Stavanger på hybel og begynte på Uldals Handelsskole. I Stavanger fikk han jobb i butikken hos T. Bull-Njaa, før han ble ansatt i Norges Statsbaner NSB.

Flyttet tilbake til Randaberg med sin kone
I 1946 giftet han seg med Olene Fjetland som han traff under krigen og de flyttet til Randaberg. Sammen har de fem barn, ti barnebarn, tretten oldebarn. De bodde først noen år på Bø før de flyttet til Dalen i 1959. Ved siden av arbeidet på Jernbanen leide de jord av kommunen, der de dyrket jordbær i flere år. Da han sluttet i arbeidet på Jernbanen var han aktiv med i gårdsdriften på Bø, noe som han trivdes veldig godt med. Som tidligere nabo la ordføreren merke til et veldig tålmodig, møysomt og godt arbeid på gården, noe han dro frem i talen sin til jubilanten.

Ordføreren i dobbel hundreårsdag
For bare en måned siden, 1. november ble kona Olene Bø 100 år, hvor fantastisk er det ikke å ha et hundreårspar i kommunen når Randaberg også feirer 100 år som kommune i 2022.

Lørdag var storfamilien samlet i kirkestuen for å feire hundreåringene Knut og Olene Bø. Ordfører Jarle Bø kom innom med kake og blomster, holdt en personlig tale til jubilanten og fikk snakket litt med både jubilantene selv og gjestene. En bragd av familien til det unike paret med 200 års livserfaring: De hadde klart å samle samtlige barn, barnebarn og oldebarn for å feire dobbel 100-årsdag. Noen fra Berlin, noen fra København og noen fra andre deler av Norge, i tillegg til den familien som bor i omegn.