Klipp hekk og busker

Publisert: 28.06.2021
Har du tenkt på at hekken din kan være årsak til en ulykke?

Barn er lave og synes ikke like godt bak høye busker og hekker. De blir gjerne oppslukt av lek og løper ofte rett ut i veien uten å se seg for. Hvis hekken din skjuler sikten for fotgjengere, syklister, funksjonshemmede og andre trafikanter kan alvorlige ulykker inntreffe.

Klipp hekker og busker ved eiendommen din, slik at bilistene ikke overser syklister, rullende og gående. På den måten tar du ditt ansvar, og du bidrar til større trygghet i lokalmiljøet.

God sikt gir trafikksikkert miljø
Du som eier (eller bruker) en eiendom er ansvarlig for at vegetasjonen på eiendommen ikke skaper trafikkfarlige situasjoner. Det betyr at du må klippe hekk, busker og trær slik at alle trafikanter har god sikt.

God sikt er avgjørende for et trafikksikkert lokalmiljø, særlig for at barn og funksjonshemmede skal kunne se og bli sett i trafikken.

Kommunens hekker og busker
Ser du hekker, busker eller trær vi i kommunen ikke har klippet, kan du melde fra om dette til oss.