Kan du bidra som frivillig i flyktningsituasjonen?

Av: Kommunikasjon
Publisert: 25.03.2022
Krigen i Ukraina og flyktningsituasjonen i Europa gjør at Randaberg kommune nå forbereder seg på at det kan bli behov for en stor frivillig innsats.

Kommunen ønsker en tett og god dialog med innbyggere, frivillige organisasjoner og alle de gode ressursene vi har i Randaberg.

— Vi vet ennå ikke hvor stort behovet vil bli, men håper at mange ønsker å bidra med hjelpende hender, omsorg og praktisk hjelp. For at vi sammen skal være best mulig forberedt, kan privatpersoner og foreninger og lag registrere tilgjengelige ressurser via skjemaet under. Så har vi din kontaktinformasjon, når vi vet mer om behovene her og hvilke oppgaver vi skal løse, sier Ingunn Moa, leder for Kultur Fritid i Randaberg kommune.

Gå til skjema: Registrer deg her

I etterkant av denne registreringen, vil Randaberg kommune invitere til idédugnad i Varen Randaberg kulturscene torsdag 7. april.

Målet med samlingen er å få gitt informasjon, skaffe oversikt, bygge samarbeid og få klargjort hva som trengs, for at vi sammen skal være best mulig forberedt til å ta imot nye flyktninger på en god måte.

— Idédugnaden vil samle lag, organisasjoner, grupper og enkeltpersoner som har meldt sin interesse via det skjemaet som nå er sendt ut. Det er viktig at nye flyktninger blir tatt godt imot og inkludert i lokalsamfunnet. For å få til dette trengs det dialog, samarbeid og støtte, sier Morten Kvanvik Rønne, daglig leder i Frivillighetens hus i Randaberg kommune.

Les mer: Krisen i Ukraina - nyttig informasjon