Jubel for 100-årsjubilanten!

Randaberg kommune gratulerer André Johannes Gundersen som lørdag 27. juli 2019 ble 100 år.

På fødselsdagen ble jubilanten feiret med kake og kaffe på Vardheim, av ordfører, familie, beboere og ansatte på Vardheim (se bildene under). Senere på dagen lørdag samlet storfamilien, med barn, barnebarn og oldebarn seg på Dagsenteret for en større feiring av 100-årsjubilanten.

André er født og oppvokst på Blåsenborg i Stavanger, og bosatte seg i Randaberg for 11-12 år siden. Han bor i dag på Vardheim bofellesskap.

Han var gift med Tordis Elise Håkonsen, som døde i januar 2004, og sammen fikk de 4 barn; Marianne (f. 45, død), Tor Egil (f. 50, død), Elin (f. 59, bor i Oslo) og Grete (f. 63, bor i Randaberg).

Jubilanten har i tillegg 11 barnebarn og 6 (snart 7) oldebarn.

Skredder hos K. Grude AS
    Andrè vokste opp sammen med mor og 2 søsken, 1 eldre bror og 1 yngre søster. Faren døde da André var 2 år gammel, og i perioder bodde derfor André på Østlandet og på barnehjem siden moren måtte ut i arbeid.

Første jobben hans var som skredder, i konfeksjonsbedriften K. Grude AS i Stavanger, der han sydde dresser og frakker. K. Grude A/S herrekonfeksjonsfabrikk var en av de første moderne konfeksjonsfabrikkene i Norge, og den første i Stavanger. Produktene fra fabrikken ble omsatt over hele landet og ble tilkjent gullmedalje for sin gode kvalitet.

- Far var flink til å sy
    Andrè har arbeidet i konfeksjonsbransjen mest hele sin yrkeskarriere, noe som har ført til at han og familien har flyttet rundt på seg i landet. Etter tiden hos Grude i Stavanger har han arbeidet og bodd i Kristiansand (der Elin og Grete ble født), i Fredrikstad, i Klepp (Kleppekrossen og Verdalen) og i Sandnes.

I Sandnes arbeidet han 25 år som avdelingsleder i Jonas Øglænd AS, mesteparten av tida i konfeksjonsfabrikken, men også en liten periode i sykkelfabrikken.

- Far var flink til å sy, og sydde også en del klær til oss da vi var yngre, sier døtrene Grete og Elin. - Far har vært snill og omtenksom gjennom hele vår oppvekst. I tillegg var han praktisk anlagt, en altmuligmann som fiksa det meste.

Litt historie fra 1919
    André ble født i 1919, og da hadde Stavanger 43 778 innbyggere, ifølge SSB-statistikk. Det var kun 3 norske byer som hadde mer enn 50 000 innbyggere dette året, nemlig Kristiania (Oslo) med 258 483, Bergen med 91 443 og Trondhjem med 55 030 innbyggere.

Ifølge Erling Jensen, som har laget historiebok om Stavanger, var dette noen av høydepunktene i 1919:

• Det var registrerte 122 biler i Stavanger.
    • Randaberg–Tasta Billag ble etablert med Randaberg og Tasta Forbruksforening som eiere.
    • St. Svithun skole var klar til bruk. Den hadde et av landets første innendørs svømmebad. Skolen var egentlig en middelskole, men i perioder ble det også drevet gymnas her.
    • Stavanger Brisling Packing Co. ble etablert i Verksgata 14. (1919-1923).
    • The Atlantic Packing Co. as ble etablert i Nedre Banegate 43-45. (1919-1920).